Energieleverancier HEM verlaagt tarieven en stopt met telefonische verkoop na boete ACM
Gepubliceerd op 29/04/2024 15:00 in Economie
Energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM) heeft besloten om de tarieven van alle klanten die dit jaar en vorig jaar een vast contract hebben afgesloten te verlagen. Dit besluit is genomen na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het bedrijf heeft ook toegezegd te stoppen met het telefonisch werven van klanten, nadat zij een boete van ruim 1 miljoen euro hebben gekregen voor agressieve handelspraktijken bij telefonische verkoop.
HEM-directeur Tarik Azaaj verklaarde: "We hebben geconcludeerd dat telefonische acquisitie, ondanks alle inspanningen om het goed te doen, geen geschikt middel is gebleken om klanten te werven. Om die reden zijn we daarmee gestopt."
Klanten die een vast contract hebben afgesloten bij HEM in 2023 of eerder komen in aanmerking voor de tariefverlaging met terugwerkende kracht. Zij kunnen er ook voor kiezen om over te stappen naar een andere leverancier zonder opzegvergoeding te betalen. Oud-klanten die eerder zijn overgestapt en een opzegvergoeding hebben betaald, kunnen hun geld terugkrijgen.
De ACM heeft ingestemd met deze toezeggingen van HEM, omdat het de snelste manier is voor klanten om hun contract op te zeggen of in te gaan op het aanbod met verlaagde tarieven. Daarnaast heeft HEM beloofd om hun klantenbestand niet te verkopen aan een andere leverancier en zijn ze op zoek naar een nieuwe bestuurder.
De ACM zal nauwlettend toezien of HEM zich aan de afspraken houdt. Er is een monitoring trustee aangesteld, een onafhankelijke toezichthouder die rapporteert aan de ACM. Als HEM zich niet aan de afspraken houdt, kunnen er nog meer boetes volgen en kan dit gevolgen hebben voor de vergunning van het bedrijf.