Bijna kwart bestelauto's geweerd uit Nederlandse steden vanwege vervuiling

Gepubliceerd op 26/04/2024 03:00 in Economie

Bijna een kwart van alle bestelauto's mag vanaf volgend jaar een flink aantal Nederlandse steden niet meer binnenrijden omdat ze te vervuilend zijn. Dit blijkt uit berekeningen van het CBS.

Vanaf 1 januari 2025 zullen bestelauto's die CO2 uitstoten gefaseerd worden geweerd uit de steden, tenzij ze een vrijstelling of ontheffing krijgen. Dit geldt met name voor voertuigen die vallen in de emissieklasse 4 of lager.

Op dit moment zijn er 228 duizend bestelauto's geregistreerd die in de vervuilende categorie vallen. Het aandeel bestelauto's met een lage emissieklasse neemt echter wel af, volgens het CBS. In 2020 had nog 39 procent van alle bestelauto's een emissielabel van 4 of lager.

Vooral in het openbaar bestuur en de landbouw, bosbouw en visserij werden vaak 'vervuilende' bestelwagens gebruikt. Vergeleken met bedrijven in andere sectoren hebben deze sectoren ook relatief meer bestelauto's die door de zero-emissiezones getroffen kunnen worden. Bouwbedrijven hadden daarentegen de minste bestelauto's die geweerd zullen worden.

Gemeenten nemen deze maatregel om de luchtkwaliteit in binnensteden te verbeteren en de energietransitie in het goederenvervoer te versnellen. Deventer heeft naar verhouding de meeste 'vieze' bestelauto's, terwijl Den Haag de minste heeft.

Uit eerdere constateringen van Nieuwsuur blijkt dat de nieuwe emissieregels niet hebben geleid tot een toename in de verkoop van elektrische auto's. Integendeel, de verkoop van dieselbusjes is de laatste maanden gestegen, terwijl de verkoop van elektrische alternatieven laag blijft.

Lees meer nieuws in economie