Spotify boekt winst door verhoging abonnementsprijzen
Gepubliceerd op 26/04/2024 00:00 in Economie
Streamingdienst Spotify heeft aangekondigd dat het afgelopen kwartaal een nettowinst van 168 miljoen euro heeft behaald. Het bedrijf verwacht over drie maanden opnieuw winstgevend te zijn met 250 miljoen euro. Hoewel Spotify vorig jaar nog verlies leed in het laatste kwartaal, heeft het bedrijf nu een positief resultaat behaald.
Sinds de oprichting in 2006 was winst voor Spotify een zeldzaamheid. Echter, na een grote ontslaggolf een jaar geleden en het doorvoeren van verhogingen van abonnementsprijzen, lijkt het tij te keren voor de streamingdienst. Ondanks de hogere prijzen groeide het aantal abonnees met bijna 20 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, tot 615 miljoen gebruikers. Ongeveer 40 procent van deze gebruikers betaalt voor een abonnement, terwijl de rest naar advertenties luistert op Spotify.
De groei komt vooral door de populariteit van familie-abonnementen, waarbij meerdere gebruikers toegang hebben tot de dienst. Spotify lijkt dus langzaam op weg te zijn om structureel een winstgevend bedrijf te worden, mede dankzij de strategische verhoging van de abonnementsprijzen.