Rederijen passen vlag van vrachtschepen aan om aanvallen in Rode Zee te voorkomen
Gepubliceerd op 24/04/2024 09:00 in Economie
Uit gegevens van maritiem informatiebedrijf Windward blijkt dat rederijen de vlag waaronder hun vrachtschepen varen veranderen om aanvallen in de Rode Zee te voorkomen. Dit komt doordat Houthi's uit Jemen sinds november vorig jaar schepen in de Rode Zee aanvallen als reactie op de oorlog in Gaza.
Grote rederijen zijn begonnen met het mijden van de binnenzee tussen Noordoost-Afrika en het Arabisch Schiereiland, de snelste doorgang vanuit de Indische Oceaan naar Europa. Zo voerden er in het eerste kwartaal van dit jaar 86 procent minder schepen van Hapag-Lloyd in het gebied.
Ook Nederlandse schepen lijken de Rode Zee vooral te mijden. In 2023 passeerden er gemiddeld 13 tot 14 schepen met een Nederlandse vlag per maand langs Bab al-Mandab, maar begin dit jaar waren dat er nog maar gemiddeld twee per maand.
Sommige rederijen, zoals het Italiaanse MSC en het Deense Maersk, laten hun schepen omvaren via Kaap de Goede Hoop om de Rode Zee te vermijden. Echter, hun activiteit in de Rode Zee nam begin dit jaar minder af dan bij andere rederijen. Ook valt op dat schepen van Maersk en MSC vaker hun AIS-systeem uitzetten, waardoor ze moeilijker te volgen zijn vanaf de wal.
Een andere tactiek die rederijen toepassen is het veranderen van de vlag waaronder hun schepen varen. Schepen kloppen de laatste maanden opvallend vaak aan bij nieuwe registers, waardoor hun vlag verandert. Vooral schepen met westerse vlaggen, die door de Houthi's als coalitiepartners van Israƫl worden gezien, kiezen voor vlaggen van exotische vlaggenstaten om hun afkomst te verhullen.
Tankers die ongemerkt olie willen blijven verschepen vanuit Rusland kiezen ook vaak voor nieuwe vlaggenstaten om sancties te ontwijken. Zo is de vlag van Gabon sinds december populair geworden onder tankers die aan Rusland gelinkt kunnen worden.
Deze veranderingen laten zien hoe rederijen creatieve manieren zoeken om veiligheid en onopvallendheid voor hun schepen in de Rode Zee te waarborgen.