Consumentenbond: Verpakkingen in supermarkt kleiner en samenstelling veranderd

Gepubliceerd op 23/04/2024 12:00 in Economie

Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel producten in de supermarkt niet alleen een kleinere verpakking hebben gekregen, maar ook een verandering in samenstelling. Deze zogenaamde 'knibbelflatie' heeft niet geleid tot lagere prijzen, die zijn gelijk gebleven of zelfs gestegen. Zo bevatten producten als hazelnootpasta nu minder hazelnoten en kippensoep minder kip.

De bond heeft de ingrediƫnten van 600 producten vergeleken met vijf jaar geleden en ontdekte dat bij ruim een kwart van de producten de samenstelling was veranderd. Soms ging het om kleine aanpassingen, maar bij sommige producten waren de wijzigingen aanzienlijk. Zo is het visgehalte in de lekkerbekjes van Albert Heijn gedaald van twee derde naar iets meer dan de helft en bevat de bosvruchtensiroop van Plus nu 6 procent bosvruchten in plaats van 19 procent.

Het onderzoek toonde aan dat meer dan de helft van de veranderingen bij huismerken plaatsvonden, maar ook A-merken deden mee. Zo heeft Bertolli het aandeel olijfolie in de pastasauzen verlaagd van 20 procent naar 7 procent.

Fabrikanten geven aan dat de veranderingen voornamelijk te maken hebben met gestegen grondstofprijzen. Omdat hazelnoten en olijfolie duur zijn, is het voor hen voordeliger om minder van deze ingrediƫnten te gebruiken.

Supermarktketens zoals Albert Heijn en Plus benadrukken dat de producten juist zijn verbeterd. Zo zouden de lekkerbekjes knapperiger zijn geworden door meer paneermeel en zou de kwaliteit van slagroomijs zijn toegenomen ondanks een lager percentage slagroom. Plus stelt dat de smaak van de bosvruchtensiroop niet is veranderd, omdat consumenten voornamelijk het aroma proeven.

De Consumentenbond uit echter haar wantrouwen tegenover supermarkten en fabrikanten. Woordvoerder Joyce Donat wijst erop dat de verandering in samenstelling invloed kan hebben op de kwaliteit van het product. Hoewel fabrikanten de verandering netjes op het etiket vermelden, zijn consumenten zich vaak niet bewust van hoe de samenstelling in de loop der jaren is veranderd.

Lees meer nieuws in economie