Influencers moeten transparanter zijn over reclames op sociale media
Gepubliceerd op 23/04/2024 03:00 in Economie
Influencers die geld verdienen met het plaatsen van foto's of video's op sociale media moeten transparanter zijn over het feit dat het om reclame gaat. De vereniging voor data en marketing (DDMA) heeft samen met de Stichting Reclame Code en de Bond van Adverteerders een keurmerk in het leven geroepen om de transparantie van reclames op sociale media te bevorderen.
Het certificaat, dat voorheen gratis was, zal vanaf augustus 50 euro kosten. Hiermee tonen influencers aan dat zij een toets hebben gehaald en op de hoogte zijn van de reclameregels. Daarnaast worden ze opgenomen in een openbaar register, waar namen zoals Bram Krikke, Eloise van Oranje, Kaj Gorgels en Geraldine Kemper vermeld staan.
Het is verplicht voor influencers in het register om jaarlijks de toets opnieuw af te leggen. Als zij zich niet aan de reclameregels houden, kunnen zij uit de lijst verwijderd worden. Bedrijven zoals Unilever, L'Oréal, Coca-Cola Nederland, TUI en Heineken zullen alleen nog samenwerken met influencers die over dit certificaat beschikken.
Martijn de Kemp van DDMA legt uit dat de regels voor influencers voortdurend veranderen, waardoor het moeilijk kan zijn om te weten wat wel en niet is toegestaan. Zo geldt bijvoorbeeld ook het ontvangen van gratis producten of het lenen van een auto als reclame.
De Reclame Code Commissie zal de foto's en video's van influencers in het register monitoren met behulp van kunstmatige intelligentie, om eventuele overtredingen van de Nederlandse Reclame Code op te sporen. Indien er sprake is van een overtreding, zal de influencer hierop worden aangesproken en kan de foto of video vrijwillig worden aangepast.
Op 1 januari 2024 stonden er 1548 influencers, vloggers of YouTubers ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Ongeveer 150 van hen hebben meer dan 500.000 volgers op sociale media en voor deze groep geldt een nog strenger toezicht.