Strengere regels voor telemarketing en deurverkoop aangekondigd
Gepubliceerd op 22/04/2024 23:00 in Economie
Demissionair minister van Economische Zaken en Klimaat, Micky Adriaansens, heeft aangekondigd dat er strengere regels zullen komen voor telemarketing en deurverkoop. Deze maatregelen zijn bedoeld om consumenten te beschermen tegen agressieve verkooppraktijken.
Vanaf nu zullen telemarketeers alleen nog mensen mogen bellen die expliciet toestemming hebben gegeven. Het is niet langer voldoende als consumenten klant zijn geweest bij een bedrijf in de afgelopen drie jaar. Daarnaast zal er bij deurverkoop een bedenktijd van drie dagen ingevoerd worden, zodat consumenten de mogelijkheid hebben om het voorstel te vergelijken met andere aanbieders. Indien de consument na drie dagen opnieuw instemt, blijft de wettelijke herroepingstermijn van veertien dagen gelden.
Adriaansens benadrukt dat deze maatregelen noodzakelijk zijn vanwege de druk die consumenten nog steeds ervaren bij deurverkoop en telemarketing. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft al vaker gepleit voor een verbod op telemarketing en ook de Tweede Kamer staat hier positief tegenover.
ACM ontvangt regelmatig klachten over opdringerige verkooppraktijken bij telemarketing. Consumenten zouden te maken krijgen met misleidende en zelfs agressieve wervingstechnieken.
Vorig jaar zijn de regels omtrent deurverkoop al aangescherpt met de invoering van het schriftelijkheidsvereiste. Dit houdt in dat een contract pas geldig is als de consument schriftelijk heeft ingestemd met het aanbod, dit gold al eerder voor verkoop via de telefoon.