Huurcommissie behandelt 12.000 geschillen, voornamelijk tegen particuliere verhuurders

Gepubliceerd op 17/05/2023 17:01 in Economie

De Huurcommissie heeft vorig jaar 12.000 geschillen ontvangen van huurders. Vooral huurders die huren bij particuliere verhuurders hebben klachten ingediend, zo blijkt uit het jaarverslag. Van de 2,5 miljoen woningen op de huurmarkt is 82 procent in handen van woningcorporaties en 16 procent van particuliere verhuurders. Van de klachten die de Huurcommissie heeft ontvangen, kwam 53 procent van huurders die huren bij particuliere verhuurders.

Opvallend is dat particuliere verhuurders in 89 procent van de gevallen in het ongelijk worden gesteld bij geschillen, terwijl woningcorporaties slechts in 16 procent van de gevallen in het ongelijk worden gesteld. Als het gaat om geschillen over huurverhogingen, worden verhuurders vaak wel in het gelijk gesteld. Dit is de eerste keer dat de Huurcommissie een uitsplitsing heeft gemaakt van de behandelde geschillen per type verhuurder.

Het gaat bij deze geschillen vooral om klachten over servicekosten, gebreken aan de woning en puntengeschillen. Dit zijn meningsverschillen over het puntensysteem dat de maximaal toegestane huur bepaalt.

Om huurders beter te beschermen tegen mistanden is er een nieuwe wet aangenomen, de Wet goed verhuurderschap. Gemeenten krijgen hierdoor meer mogelijkheden om in te grijpen en extra eisen te stellen aan verhuurders. Minister De Jonge heeft ook een voorstel gedaan om het puntensysteem aan te passen, zodat woningen betaalbaar worden voor mensen die niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Dit voorstel is echter nog niet aangenomen.

Lees meer nieuws in economie