A-merken in supermarkt zien omzet stijgen door krimpflatie

Gepubliceerd op 10/04/2024 07:00 in Economie

Veel A-merken in de supermarkt hebben vorig jaar een flinke omzetstijging doorgemaakt, ondanks dat er minder van hun producten werden verkocht. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Circana. De stijging van de omzet wordt toegeschreven aan de hogere prijzen die de A-merken hanteren, ook wel bekend als krimpflatie. Vooral producten zoals chocolade, koekjes en chips zijn duurder geworden en tegelijkertijd in hoeveelheid afgenomen.

Een voorbeeld hiervan is Venco's schoolkrijt, waarbij consumenten nu minder gram krijgen voor dezelfde prijs. Dit fenomeen heeft ervoor gezorgd dat Venco elf plaatsen is gestegen op de lijst van de 100 meest verkochte A-merken in Nederlandse supermarkten.

Ook andere merken, zoals Lay's en Red Band, hebben te maken gehad met krimpflatie. Desondanks steeg de omzet van deze merken afgelopen jaar. Fabrikanten, zoals Unilever (van Ola-ijs), geven aan dat de stijging van grondstoffen, logistiek en loonkosten hen dwingt om de prijzen te verhogen of de verpakkingen te verkleinen.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat krimpflatie een grote ergernis is bij consumenten, maar dat dit fenomeen minder lijkt voor te komen. De A-merken hebben de laatste jaren terrein verloren aan huismerken, maar blijven innoveren om dit terug te winnen. Zo hebben merken zoals Remia succes behaald met nieuwe producten zoals plantaardige mayo.

De A-merken zagen hun verkopen dalen, maar door prijsverhogingen wisten ze toch een omzetgroei van 4,8 procent te realiseren. Circana concludeert dat innoveren de sleutel is voor A-merken om terrein terug te winnen.

In 2023 zal de A-merken-top 100 ingrijpend veranderen doordat supermarkten vanaf 1 juni geen sigaretten meer mogen verkopen. Hierdoor zullen tien sigarettenmerken uit de lijst verdwijnen en is Coca-Cola naar verwachting het grootste A-merk in de Nederlandse supermarkten.

Lees meer nieuws in economie