Nederlandse banken weigeren goklimiet voor klanten in te stellen
Gepubliceerd op 09/04/2024 11:00 in Economie
Nederlandse banken hebben laten weten het kabinet niet te zullen helpen bij het instellen van een goklimiet voor klanten. Ze geven aan de privacy van hun klanten te willen bewaken en niet mee te willen kijken met hun gokgedrag.
Minister Weerwind van Rechtsbescherming had beloofd om banken te vragen meer te doen om gokproblemen te voorkomen. De banken zijn echter niet enthousiast over dit voorstel. Ronit van der Schaaf, van de Nederlandse Vereniging van Banken, benadrukt dat zij verbaasd zijn dat de oplossing voor gokproblemen bij de banken wordt neergelegd.
Het kabinet werkt aan een wet waarin goklimieten worden ingesteld, maar dit kan nog jaren duren voordat deze wordt ingevoerd. Banken mogen op dit moment transacties niet monitoren en zien dit ook niet als hun verantwoordelijkheid. Ze geven aan dat er andere oplossingen zijn, zoals het beperken van reclame en het aanpakken van het op de pof gokken met creditcards, die effectiever en makkelijker zijn om in te voeren.
In Groot-Brittanniƫ is het bijvoorbeeld niet toegestaan om met een creditcard te gokken, terwijl dit in Nederland wel mag. Het ministerie van Weerwind ziet goklimieten via de bankrekening als een effectievere route om grote groepen spelers te beschermen, maar erkent dat er nog geen signalen zijn dat creditcards overmatig worden gebruikt voor gokken.
Hoewel Britse banken betalingen aan gokbedrijven kunnen blokkeren, lijkt een soortgelijke maatregel voor Nederlandse banken niet aan de orde. Nederlandse gokkers kunnen zich wel aanmelden bij het landelijke register Cruks voor een gokstop, als alternatieve oplossing.