Energieleverancier HEM krijgt boete van ruim 1 miljoen euro voor agressieve verkooppraktijken
Gepubliceerd op 03/04/2024 19:00 in Economie
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM) beboet met ruim 1 miljoen euro. Volgens de ACM heeft HEM zich schuldig gemaakt aan agressieve handelspraktijken bij telefonische verkoop.
Verkopers van HEM belden consumenten zonder duidelijk te maken namens welk bedrijf ze belde en op welke voorwaarden en tarieven het nieuwe energiecontract werd afgesloten. Als mensen aangaven niet geïnteresseerd te zijn, bleven de verkopers aandringen. Anderen beweerden juist te bellen om te zorgen dat de ongevraagde telefoontjes zouden stoppen.
De ACM meldt dat HEM erg hoge tarieven vroeg en consumenten die overstapten vaak hun gunstige contract verloren. Hierdoor betalen sommige klanten nog steeds maandelijks honderden euro's meer voor gas en elektriciteit. Bestuurslid Manon Leijten van de ACM noemt de overtredingen zeer ernstig.
De ACM had al eerder gewaarschuwd voor de hoge tarieven van HEM, die ver boven het prijsplafond voor vaste contracten lagen. Dit prijsplafond zorgde ervoor dat consumenten afgelopen jaar een maximale prijs betaalden voor hun energie. Het huidige onderzoek werd gestart vanwege vele klachten over de werving door HEM.