Onderzoek: 30 procent van vluchten Schiphol kan geschrapt worden zonder grote economische schade
Gepubliceerd op 02/04/2024 11:00 in Economie
Uit een nieuwe studie in opdracht van Natuur & Milieu blijkt dat ongeveer 30 procent van de vluchten op Schiphol kunnen worden geschrapt zonder dat de economie hier veel schade van zal ondervinden. De studie, uitgevoerd door onderzoekers Eric Pels van de VU Amsterdam en Paul Peeters van Breda University of Applied Sciences, richtte zich op vluchten die het minst opbrengen en de meeste milieukosten met zich meebrengen, zoals vluchten met veel transferpassagiers.
Volgens Paul Peeters zijn deze vluchten van minder belang voor de Nederlandse economie, aangezien de transferpassagiers op Schiphol slechts geld uitgeven aan eten, drinken en souvenirs. Het verdienmodel van KLM is echter wel gebaat bij deze vluchten. Schiphol is wel van belang voor het vestigingsklimaat, maar voornamelijk voor een beperkt aantal sectoren.
Het onderwerp van krimp van Schiphol is momenteel actueel. Het kabinet streeft al langer naar minder vluchten vanaf de luchthaven, zeker omdat omwonenden onlangs een rechtszaak wonnen die krimp lijkt te ondersteunen. Volgens Paul Peeters groeide Schiphol door terwijl extra vluchten steeds minder opleverden. Nu ligt het aantal vluchten op Schiphol op zo'n 10 procent boven het gewenste niveau.
Het kabinet heeft plannen om het aantal vluchten op Schiphol met ongeveer 10 procent te laten krimpen, naar maximaal 452.500 per jaar. Momenteel wacht een voorstel voor deze krimp op goedkeuring van de Europese Commissie.