Zeven merken passen recepten aan op verzoek van Wakker Dier

Gepubliceerd op 26/03/2024 22:00 in Economie

Zeven bekende voedingsmerken passen hun recepten aan op verpakkingen, zodat de helft van de gerechten geen vlees of vis meer bevat. Dit verzoek is gedaan door dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier.

De merken Conimex, Fairtrade Original, Jumbo, Knorr, Koh Tai, Patak's en Plus zullen de recepten op hun kruidenmixes, rijstgerechten en verspakketten aanpassen. Dit besluit volgt op een onderzoek van Wakker Dier waaruit bleek dat maar liefst 82 procent van de 657 onderzochte recepten in supermarkten vlees of vis bevatten.

Unilever, het moederbedrijf van Knorr en Conimex, belooft dat de helft van hun recepten volgend jaar vegetarisch zal zijn. Directeur Esther van Spronsen van Unilever benadrukt het belang van gezondere voedingskeuzes en stelt dat het eten van plantaardige eiwitten kan bijdragen aan een beter milieu en een gezondere levensstijl.

Wakker Dier ondersteunt deze aanpassingen van de voedingsmerken en benadrukt dat het mensen kan inspireren tot gezondere en bewustere keuzes. Collin Molenaar van Wakker Dier wijst erop dat pakjes en zakjes bedoeld zijn om consumenten te helpen met eenvoudige gerechten.

Niet alle merken hebben toegezegd hun recepten aan te passen. Honig geeft aan geen veranderingen te zullen doorvoeren. Ook Albert Heijn en Maggi zullen hun recepten niet aanpassen, maar voegen wel plantaardige tips toe. Daarentegen waren Grand'Italia en Lassie al op de goede weg, met ongeveer de helft van hun recepten die vegetarisch waren.

Wakker Dier is blij met de stappen die de voedingsmerken zetten en hoopt uiteindelijk op nog meer plantaardige voeding in de schappen van supermarkten.

Lees meer nieuws in economie