Toenemend aantal klachten over opdringerige verkooptelefoontjes
Gepubliceerd op 16/03/2024 08:00 in Economie
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) ontvangt de laatste tijd veel meer klachten over opdringerige verkooptelefoontjes. Duizenden mensen hebben geklaagd bij de toezichthouder sinds de daling van de gasprijzen. De ACM waarschuwt consumenten om geen energiecontracten telefonisch af te sluiten en pleit opnieuw voor een verbod op dit soort telemarketing.
Volgens de ACM worden mensen die gebeld worden geconfronteerd met "misleidende en soms zelfs agressieve werving". Vaak zijn het tussenpersonen of callcentermedewerkers die niet eerlijk vertellen dat ze iets willen verkopen.
Directeur consumenten bij de ACM, Edwin van Houten, merkt op dat de klachten gaan over belletjes onder valse voorwendselen. Verkopers proberen consumenten te misleiden door bijvoorbeeld te zeggen dat ze de energiestand willen opnemen of dat de huidige energiemaatschappij failliet gaat. Het komt zelfs voor dat telemarketeers zich voordoen als ACM-medewerkers.
Van Houten benadrukt dat consumenten bijna nooit het beste aanbod krijgen via telefoonverkoop. Ondanks inspanningen van energieleveranciers om het probleem aan te pakken, trappen nog steeds te veel mensen in de verkoop.
Hoewel telefonische verkoop niet strafbaar is, is misleiding dat wel. De ACM heeft het afgelopen jaar boetes opgelegd aan tussenpersonen en leveranciers, maar het bewijzen van misleiding is lastig. Het aanpakken van tussenpersonen die energiecontracten verkopen is ook moeilijk, omdat ze snel van tactiek veranderen.
Zowel de ACM als de Tweede Kamer pleiten voor een verbod op telemarketing. In afwachting daarvan is het belangrijk consumenten goed voor te lichten over complexe producten zoals energiecontracten.
Demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken zet zich ook in om het probleem aan te pakken, door te pleiten voor een Europees verbod op telemarketing.