Jongeren laten zich massaal beïnvloeden door reclame over snel geld verdienen op sociale media

Gepubliceerd op 11/03/2024 11:00 in Economie

Uit een onderzoek van Wijzer in Geldzaken, een initiatief van het ministerie van Financiën, blijkt dat twee derde van de jongeren tussen de 16 en 19 jaar zich laat beïnvloeden door reclame op sociale media over snel geld verdienen. Van de ruim 1000 ondervraagde jongeren ziet 98 procent video's voorbijkomen over beleggen in aandelen en crypto, gepresenteerd als een makkelijke manier om veel geld te verdienen.

Volgens Christian Meijer van Wijzer in Geldzaken nemen jongeren vaak advies van influencers over, waarbij 39 procent aangeeft er daadwerkelijk geld aan verdiend te hebben. Echter, er wordt vaak niet gewezen op de risico's van beleggen, wat zorgwekkend is.

30 procent van de jongeren is wel eens in financiële problemen gekomen na het opvolgen van advies. Wijzer in Geldzaken benadrukt dat de intensiteit waarmee jongeren benaderd worden door reclame in de afgelopen jaren is toegenomen, met continue reclame via smartphones in plaats van traditionele reclame op bijvoorbeeld bushokjes.

Meijer merkt op dat reclame-uitingen vaak een negatief oordeel vellen over werken in loondienst, waarbij influencers benadrukken dat je snel financieel onafhankelijk kunt worden en niet meer voor een baas hoeft te werken. Het onderzoek toont aan dat jongeren die werken minder financieel beïnvloedbaar zijn dan jongeren zonder bijbaan.

Lees meer nieuws in economie