Vegetarische maaltijden steeds populairder in Nederland
Gepubliceerd op 10/03/2024 18:00 in Economie
Uit een recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat een kwart van alle hoofdmaaltijden die vorig jaar werden gegeten vegetarisch was. Ongeveer 40 procent van de Nederlanders geeft aan 1 à 2 keer per week vegetarisch te eten.
In 2023 gaf 31 procent van de ondervraagden aan nooit een vegetarische hoofdmaaltijd te eten. Slechts een klein percentage van de Nederlanders eet helemaal geen vlees of vis (3 procent), terwijl 0,5 procent volledig plantaardig eet en 2 procent geen vlees maar wel vis consumeert.
Het onderzoek, genaamd Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2023, is uitgevoerd door het CBS in samenwerking met het RIVM en het Voedingscentrum. Opvallend is dat 22 procent van de Nederlanders ervoor kiest om minstens drie dagen in de week een maaltijd zonder vlees of vis te eten, terwijl 43 procent één of twee dagen per week vegetarisch eet.
Een belangrijke reden voor het verminderen van vleesconsumptie in 2023 is het klimaat, zo geeft 35 procent van de volwassenen aan. In voorgaande jaren was gezondheid de meest genoemde motivatie.
Uit het onderzoek blijkt ook dat het opleidingsniveau een rol speelt in het eetgedrag. Zo eet 45 procent van de volwassenen met een universitaire opleiding altijd of minstens drie keer per week vegetarisch, terwijl dit percentage lager ligt bij mensen met een hbo-achtergrond (32 procent) en een mbo- of middelbare schoolopleiding (19 procent).
Ook valt op dat mensen tussen de 25 en 35 jaar vaker voor een vegetarische hoofdmaaltijd kiezen en dat vrouwen vaker geen vlees eten dan mannen.
Hoewel het aantal Nederlanders dat dagelijks vlees consumeert is afgenomen, heeft de verkoop van vleesvervangers afgelopen zomer een stagnatie laten zien. Volgens Pablo Moleman van stichting ProVeg is dit een normaal onderdeel van een innovatiecurve en wordt er momenteel gekeken naar nieuwe producten en herontwikkelingen.
Fabrikanten van vleesvervangers worden echter geconfronteerd met uitdagingen, waaronder het imago dat de producten te veel bewerkt zouden zijn en te veel zout zouden bevatten. Er is nog ruimte voor verbetering, maar volgens Mark van Noorloos van vleesvervangerproducent Schouten zijn de verwachtingen soms onrealistisch en wordt er te snel geoordeeld over de hele sector op basis van enkele producten.