Recordbedrag aan supermarktaanbiedingen in 2023

Gepubliceerd op 09/03/2024 17:43 in Economie

Consumenten hebben afgelopen jaar een recordbedrag uitgegeven aan producten die in de aanbieding waren in de supermarkt. Uit onderzoek van marktonderzoeker Circana blijkt dat bijna een kwart van de totale omzet van 25 miljard euro werd verkocht met korting, wat neerkomt op een bedrag van 2,1 miljard euro.

De grootste kortingen, tot wel 70 procent, werden gegeven op producten als vaatwastabletten, shampoo, tandpasta en wasmiddelen. Gemiddeld kregen klanten een korting van 33 procent op houdbare producten.

Het bedrag dat jaarlijks wordt uitgegeven aan aanbiedingen stijgt al jaren. In 2007 was 13 procent van alle supermarktomzet afkomstig van aanbiedingen, een paar jaar later was dat al 20 procent en nu bijna 25 procent.

Echter, de inflatie speelt een rol. De prijs van een volle boodschappenkar met 55 gangbare producten steeg in 2023 met 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor, volgens marktonderzoeker GfK.

Retaildeskundigen benadrukken dat consumenten deels hun eigen korting betalen met al die aanbiedingen. Ondanks de hoge kortingen, wordt er nog steeds geld verdiend door fabrikanten en supermarkten.

Supermarkten proberen met de aanbiedingen klanten binnen te halen, in de hoop dat zij naast de afgeprijsde producten ook andere artikelen kopen.

Toch zijn niet alle partijen blij met de overvloed aan aanbiedingen. Fabrikanten zien dat klanten steeds vaker kiezen voor alternatieven met korting, wat ten koste kan gaan van hun merkvoorkeur.

Sommige supermarktondernemers maken zich ook zorgen over de dalende winstmarges door de overvloed aan aanbiedingen. Niet alle producten worden met korting aangeboden; minder impulsgevoelige producten blijven vaak buiten de acties.

Lees meer nieuws in economie