Openbare laadpalen voor elektrische auto's moeten 's avonds uit
Gepubliceerd op 02/03/2024 20:00 in Economie
Regionaal netbeheerder Stedin adviseert om openbare laadpalen voor elektrische auto's tussen vier uur 's middags en negen uur 's avonds uit te zetten vanwege overbelasting van het stroomnet. Dit advies komt voort uit proeven met "netbewust laden", waarbij auto's minder snel worden opgeladen in de avondpiek.
Stedin voert zelf een proef uit in Rotterdam en waarschuwt dat in grote steden tot 20% van de capaciteit van het stroomnet kan worden ingenomen door laadpalen. Door laadpalen uit te zetten in de avondpiek, kan er volgens Stedin ruimte worden gemaakt voor nieuwe woningen om aangesloten te worden op het elektriciteitsnet.
Door de toename van elektrische auto's en de overstap naar elektrische verwarmingstoestellen en kookapparatuur, komt het elektriciteitsnet op veel plaatsen onder druk te staan. Energiebedrijven en netbeheerders schatten dat één op de drie straten in Nederland moet worden aangepast om het elektriciteitsnet te versterken.
Het aantal elektrische auto's wordt verwacht te stijgen van 450.000 naar 2 miljoen in 2030, waardoor ook het aantal openbare laadpalen zal toenemen. Stedin doet een beroep op gemeenten, laadpaalexploitanten, consumenten en bedrijven om elektriciteit op piekmomenten alleen te gebruiken wanneer nodig, om zo stroomstoringen te voorkomen.
De Vereniging Elektrisch Rijders begrijpt de noodzaak van "netbewust" laden, maar benadrukt het belang van laadzekerheid voor elektrische auto-eigenaren. Zij pleiten voor slimme laadpalen die reageren op overbelasting en vermogen kunnen minderen.
Op dit moment worden de meeste elektrische auto's thuis opgeladen met particuliere laadpalen. Het is niet verplicht om deze aan te melden, waardoor het lastig is om mensen te dwingen hun auto niet in de avondpiek op te laden. Energiebedrijven en netbeheerders kunnen dit wel financieel aantrekkelijk maken om dit later op de avond of 's nachts te doen.