Schiphol houdt rapport over krimp luchthaven achter op druk van KLM
Gepubliceerd op 02/03/2024 15:00 in Economie
Schiphol heeft een rapport over de krimp van de luchthaven niet publiekelijk vrijgegeven, omdat KLM hierop druk heeft uitgeoefend. Dit werd gemeld door de Volkskrant, die het onderzoeksrapport heeft ingezien. In het rapport wordt gesuggereerd dat een hogere vliegtaks voor verre vluchten, inclusief transferpassagiers, een beter alternatief zou zijn. Echter, dit zou ingaan tegen het verdienmodel van KLM.
Om te voorkomen dat het onderzoek openbaar zou worden, dreigde KLM volgens de Volkskrant om een directeur van Schiphol persoonlijk aansprakelijk te stellen voor eventuele schade. Een woordvoerder van Schiphol heeft de gang van zaken bevestigd tegenover de NOS.
Het onderzoek werd uitgevoerd vanwege het plan van de regering om het aantal vluchten op Schiphol te verminderen. Het doel is om het aantal vluchten binnen een paar jaar van 500.000 naar 440.000 per jaar te verminderen, voornamelijk vanwege geluidsoverlast voor omwonenden.
Er werd een alternatief plan voorgesteld dat minder geluidshinder oplevert, beter is voor het klimaat en meer belastinginkomsten genereert. Dit plan zou Schiphol zelfs in staat stellen om te groeien zonder minder vluchten uit te voeren.
Het voornaamste struikelblok is de voorgestelde verhoging van de vliegtaks, die nu 29 euro per vlucht bedraagt. Deze taks zou afhankelijk van de afstand moeten worden verhoogd en ook gelden voor transferpassagiers. KLM is bezorgd dat passagiers zullen uitwijken naar andere luchthavens, wat nadelig zou zijn voor hun hub-model.
KLM beweert dat onderzoekers geen rekening hielden met het vestigingsklimaat en het weglekeffect van Nederlandse reizigers die over de grens gaan vliegen. Schiphol en KLM waren het niet eens over het publiceren van het rapport, wat resulteerde in dreigementen van KLM om de Schiphol-directeur persoonlijk aansprakelijk te stellen.
Uiteindelijk heeft Schiphol besloten om het rapport niet te publiceren en in plaats daarvan de resultaten te gebruiken voor hun eigen plannen, waaronder een afstandsafhankelijke vliegtaks. Het achterhouden van het rapport heeft geleid tot discussie over de vliegtaks en de voorgenomen krimp van Schiphol. Milieuorganisaties pleiten al langer voor een afstandsafhankelijke vliegtaks.