Europese uitgevers eisen 2,1 miljard euro van Google voor machtsmisbruik met online advertenties
Gepubliceerd op 28/02/2024 20:00 in Economie
Een groep van 32 grote Europese uitgeverijen, waaronder Mediahuis en DPG uit België en bekend in Nederland van titels als De Telegraaf, de Volkskrant en NU.nl, eist 2,1 miljard euro van Google voor vermeend machtsmisbruik met de verkoop van online advertenties. De uitgevers hebben hun miljardenclaim neergelegd bij de rechtbank in Amsterdam.
Volgens de Nederlandse advocaat Jan Bart van de Hel van advocatenkantoor Stek, die de uitgevers bijstaat in de zaak, zijn de uitgeverijen voor advertenties op hun websites gebonden aan een verkoopplatform van Google. Hij beweert dat Google 90 tot 100 procent van de advertentiemarkt in Europa in handen heeft en vraag en aanbod domineert, waardoor de mediabedrijven sinds 2014 honderden miljoenen aan advertentieopbrengsten zijn misgelopen.
Naast Mediahuis en DPG maken ook nieuwsorganisaties zoals Axel Springer uit Duitsland en Sanoma uit Finland aanspraak op misgelopen advertentiegeld van Google.
Google, dat vorig jaar een omzet van 65 miljard euro behaalde, noemt de rechtszaak "speculatief en opportunistisch". Het bedrijf beweert dat het constructief samenwerkt met uitgevers in heel Europa en dat hun diensten in samenwerking met de uitgevers worden ontwikkeld. Google zegt de zaak krachtig en op basis van de feiten te zullen bestrijden.