Haven Rotterdam verwerkt 6 procent minder goederen in 2023
Gepubliceerd op 20/02/2024 12:00 in Economie
De overslag in de haven van Rotterdam daalde vorig jaar met ruim 6 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vooral de vervoer van kolen en containers nam af.
Volgens Boudewijn Siemons, topman van Havenbedrijf Rotterdam, werd deze daling veroorzaakt door geopolitieke onrust, lage economische groei en haperende wereldhandel in 2023.
De vraag naar kolen voor energiecentrales daalde met ruim 20 procent en het aantal containers nam met 7 procent af. Dit kwam door de lagere consumptie en productie in Europa en het wegvallen van handel met Rusland vanwege sancties.
Aan de andere kant steeg het vervoer van agrarische bulkgoederen, ijzererts, schroot en LNG. Opvallend was de import van 50 procent meer mais, vanwege misoogsten in Europa door droogte en overstromingen.
Het Havenbedrijf Rotterdam investeert fors in de energietransitie. Zo wordt er een nationaal waterstofnetwerk gebouwd en wordt er een walstroominstallatie voor cruiseschepen aan de Holland Amerikakade geïnstalleerd.
Ook start de bouw van het Porthos-project, waarbij CO2 vanuit de haven naar lege gasvelden onder de Noordzee wordt getransporteerd.
Het havenbedrijf roept een nieuw kabinet op om voldoende aandacht te besteden aan de overgang naar een duurzame economie. Topman Siemons maakt zich zorgen over het verslechterende investeringsklimaat en concurrentiepositie van de industrie in Nederland. Hij benadrukt dat er moeilijke keuzes moeten worden gemaakt om de energie- en grondstoffentransitie op tempo te houden.