Datalek bij Brandfield: gegevens van 60.000 klanten in te zien

Gepubliceerd op 20/02/2024 01:00 in Economie

Een datalek bij juweliersketen Brandfield heeft ervoor gezorgd dat gegevens van maar liefst 60.000 klanten in te zien waren, zo meldt BNR na eigen onderzoek. De oorzaak van het datalek was een backup van bestellingen van 2018 tot en met 2020 die op een publiek toegankelijke server was geplaatst. Hierdoor zouden kwaadwillenden bijvoorbeeld klanten kunnen benaderen en hen kunnen oplichten door zich voor te doen als de juweliersketen.

Het is niet ongebruikelijk dat bedrijven te maken krijgen met datalekken. Zo bleken vorig jaar maar liefst 2 miljoen Nederlandse klantengegevens betrokken te zijn bij een datalek van softwareleverancier Nebu, waarbij ook gegevens van klanten van NS en Vodafone Ziggo in te zien waren.

Brandfield, een Nederlands bedrijf dat voornamelijk online opereert maar ook twee fysieke winkels heeft, heeft het lek inmiddels gedicht en gemeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Het bedrijf heeft aangegeven dat er verder geen andere lekken zijn gevonden, maar dat er nog onderzoek wordt gedaan naar hoelang de gegevens precies openbaar zijn geweest.

Operationeel directeur Bas Beukers van Brandfield waarschuwt andere bedrijven om voorzichtig te zijn met cloudopslag. Hij benadrukt dat hoewel ze niet blij zijn met het datalek, het toch een belangrijke waarschuwing vormt voor anderen in de branche.

Lees meer nieuws in economie