Schiphol-baas teleurgesteld over uitstel van krimpplannen

Gepubliceerd op 16/02/2024 21:00 in Economie

Schiphol heeft weer winst geboekt, zoals vanmorgen bleek bij de presentatie van de jaarcijfers. Echter, ondanks de positieve resultaten wordt er nog niet evenveel gevlogen als voor de coronapandemie. Het aantal vluchten in 2020 bedroeg ongeveer 442.000, iets minder dan de beoogde 452.000 die het kabinet als het nieuwe maximumaantal vluchten heeft gesteld. Momenteel zijn nog officieel een half miljoen vluchten per jaar toegestaan.

Opvallend genoeg is Schiphol-baas Ruud Sondag niet blij met het uitstel van de krimpplannen. Hij geeft aan dat het vooral teleurstellend is voor de omgeving van de luchthaven. Sondag zal over twee weken vertrekken bij Schiphol. Hij begon anderhalf jaar geleden met de opdracht om lange wachtrijen te verminderen, maar onder zijn leiding heeft Schiphol ook een ander perspectief gekozen met betrekking tot hun relatie met de omwonenden. Hij gaf aan dat er te lang niet naar de omwonenden is geluisterd en dat Schiphol als publieke onderneming niet alleen de belangen van de luchtvaartmaatschappijen moet dienen.

De krimpplannen zijn uitgesteld vanwege druk vanuit de Verenigde Staten en de Europese Commissie die kritisch kijken naar de voornemens. Eerder zijn luchtvaartmaatschappijen in Nederland al naar de rechter gestapt. Aanvankelijk was het plan dat Schiphol vanaf april zou gaan krimpen, maar nu is duidelijk dat dit op zijn vroegst in 2025 zal gebeuren. Het is duidelijk dat het laten krimpen van een luchthaven niet eenvoudig is. Sondag geeft aan dat het teleurstellend is voor de omgeving en dat Schiphol niets kan doen om dit te veranderen.

Het is opvallend dat de hoogste man van de luchthaven dit geluid laat horen. Echter, geluidsoverlast vormt ook een juridisch probleem. Schiphol heeft te maken met meer geluidsoverlast dan toegestaan en vreest dat een rechter op een gegeven moment strenger ingrijpen zal eisen. Momenteel behandelt de rechter een zaak van omwonenden die eisen dat er meer wordt gedaan om ernstige hinder en slaapverstoring tegen te gaan. Schiphol ziet dit soort zaken als een potentieel risico.

Vanwege deze risico's heeft de luchthaven zelf voorstellen gedaan. Eerder stelde Schiphol in april vorig jaar onder andere een nachtsluiting en een verbod op privéjets voor. Sondag benadrukt het belang van het nemen van initiatief, zowel vanuit de eigen motivatie als vanwege juridische druk.

Naar verwachting zal de rechter in maart uitspraak doen in de zaak. Ondertussen liggen de krimpplannen van het demissionaire kabinet bij de Europese Commissie ter beoordeling. Sondag zal aan het einde van deze maand aftreden en wordt opgevolgd door de nieuwe topman Pieter van Oord, afkomstig van baggerbedrijf Van Oord. Sondag geeft aan dat de standpunten van Schiphol niet zullen veranderen door zijn vertrek, omdat deze stevig verankerd zijn in de organisatie.

Lees meer nieuws in economie