Klanten woekerpolis Achmea krijgen na jaren compensatie
Gepubliceerd op 16/02/2024 08:00 in Economie
Gisteravond hebben vijf claimorganisaties een akkoord bereikt met verzekeraar Achmea voor een financiële tegemoetkoming aan klanten met een woekerpolis. Dit is de vierde schikking in korte tijd in de langlopende woekerpolisaffaire, na eerdere schikkingen met Allianz, ASR en NN.
Achmea zal in totaal 60 miljoen euro reserveren om gedupeerden te compenseren, wat neerkomt op ongeveer 27.000 polissen. Polishouders die zijn aangesloten bij de claimorganisaties ontvangen een vergoeding van minimaal enkele honderden euro's per polis, maar in sommige gevallen kan dit oplopen tot meer dan 10.000 euro. Daarnaast reserveert Achmea nog 25 miljoen euro voor polishouders die niet zijn aangesloten bij een claimorganisatie.
De Consumentenbond, ConsumentenClaim, Wakkerpolis, Stichting Woekerpolisproces en Vereniging Woekerpolis.nl hebben in een gezamenlijke verklaring aangegeven dat ze tevreden zijn met de compensatie en dat dit hen rust en genoegdoening geeft. Achmea verkocht de woekerpolissen onder de merknamen Avéro Achmea, Centraal Beheer, FBTO en Interpolis.
Woekerpolissen waren in de jaren '90 populair onder consumenten die spaarden voor hun pensioen of het aflossen van een hypotheek. Verzekeraars presenteerden deze polissen als beleggingsverzekeringen, maar ze bleken verborgen hoge kosten te bevatten. De opbrengsten vielen vaak ook tegen door de inzakkende beurs.
De doorbraak in deze zaak kwam in september toen het gerechtshof Den Haag oordeelde dat de kosten die Nationale-Nederlanden (NN) in rekening bracht voor de verzekeringspolissen onterecht waren. ASR en NN sloten daarop akkoorden met claimorganisaties voor compensatie. Volgens de Consumentenbond zijn er sinds 1993 in Nederland zeven miljoen woekerpolissen verkocht met een totale waarde van 100 miljard euro.
Het onderhandelen over de compensaties was een langdurig proces waarbij tot het laatste moment werd gestreden. "Het ging om vele miljoenen", aldus de onderhandelaars. Een van de uitdagingen was dat veel mensen niet eens wisten dat ze een woekerpolis hadden en het lastig was om hen te mobiliseren.
Bij elke schikking is afgesproken dat zowel "schrijnende gevallen" als gedupeerden die zich niet bij de claimorganisaties hebben aangesloten recht hebben op compensatie. Deze personen moeten hiervoor op de website van hun verzekeraar een speciaal meldpunt vinden.
Het woekerpolis-dossier kan pas definitief worden gesloten als ook Reaal en De Goudse een akkoord bereiken voor compensatie.