Omzet Heineken stijgt ondanks daling bierverkoop door wereldwijde prijsverhogingen

Gepubliceerd op 14/02/2024 14:00 in Economie

Heineken heeft het afgelopen jaar een groei in omzet weten te realiseren, ondanks een daling in de verkoop van bier. Het bierconcern heeft wereldwijd de prijzen verhoogd om de omzet te stimuleren, met een gemiddelde stijging van 7,5 procent. In sommige afzetgebieden, zoals Afrika en het Midden-Oosten, zijn de prijzen zelfs met 17 procent gestegen.

Volgens Dolf van den Brink, CEO van Heineken, was het verhogen van de prijzen noodzakelijk. Hij benoemt onder andere de hoge energiekosten en de stijgende graanprijzen door de oorlog in Oekraïne als redenen voor de buitengewone prijsverhogingen. Van den Brink benadrukt echter dat deze situatie nu achter hen ligt.

Hoewel het niet betekent dat prijsverhogingen volledig tot het verleden behoren, zullen deze in de toekomst "zeer beperkt" zijn. Het bier zal voorlopig niet goedkoper worden. Van den Brink legt uit dat de kosten in het algemeen niet dalen en de salarissen stijgen. Hij gelooft dat dit goed is voor de koopkracht van consumenten en uiteindelijk ook voor de verkoop van bier.

Opmerkelijk is dat, ondanks de daling in de verkoop van bier, de omzet van Heineken afgelopen jaar met bijna 5 procent is gestegen. Deze groei is voornamelijk te danken aan de stijging in de verkoop van alcoholvrij bier, die ingaat tegen de dalende trend.

Brazilië blijkt de grootste markt te zijn voor alcoholvrij bier van Heineken. In Nederland neemt alcoholvrij bier 5 tot 10 procent van de totale biermarkt van het bedrijf in beslag, terwijl dit in de Verenigde Staten slechts 1 procent is.

Met de wereldwijde prijsverhogingen en de groei in de verkoop van alcoholvrij bier heeft Heineken zijn omzet weten te verhogen, ondanks de daling in de verkoop van bier. Het bedrijf verwacht dat prijsverhogingen in de toekomst minimaal zullen zijn, maar dat de kosten niet zullen dalen.

Lees meer nieuws in economie