Nederland streeft naar een volledig elektrisch wagenpark in 2050

Gepubliceerd op 12/02/2024 14:00 in Economie

Volgens kenniscentrum ElaadNL zou Nederland in 2050 maar liefst tien miljoen elektrische auto's en ruim vier miljoen laadpunten kunnen hebben. Momenteel is slechts 5 procent van de auto's in Nederland elektrisch, maar het kenniscentrum voorspelt dat het aandeel in 2035 zal stijgen naar 50 procent en in 2050 volledig elektrisch zal zijn. Hoewel de groei van elektrische auto's op korte termijn mogelijk wordt afgeremd door onduidelijkheid over stimuleringsmaatregelen, is het volgens ElaadNL slechts een kwestie van tijd voordat de toekomst volledig elektrisch is.

In 2020 was ongeveer één op de drie nieuw verkochte auto's elektrisch. Het aanbod van elektrische auto's op de tweedehandsmarkt is echter nog beperkt, met ruim driekwart van de verkochte auto's van vorig jaar nog steeds op benzine. Wat betreft laadpalen scoort Nederland goed, met meer dan 140.000 (semi-)publieke laadpalen. Dit betekent dat er één publieke laadpaal beschikbaar is voor elke drie elektrische auto's. Daarnaast zijn er bijna een half miljoen privélaadpalen thuis of op het werk.

Naast de Nederlandse stimuleringen noemt ElaadNL ook Europese beslissingen als belangrijke stimulans voor de elektrische toekomst. Vanaf 2035 zal het in heel Europa verboden zijn om nieuwe auto's met fossiele brandstof te kopen. Hoewel elektrische auto's momenteel duurder zijn in aanschaf, zijn ze goedkoper in gebruik vanwege de lagere brandstof- en onderhoudskosten. Echter, veel van de financiële voordelen zullen volgend jaar worden afgebouwd, wat ervoor zorgt dat veel (zakelijke) rijders elektrische auto's mogelijk minder aantrekkelijk vinden.

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) waarschuwt voor een afname van de interesse in elektrische private leaseauto's. Volgens VNA-voorzitter Renate Hemerik zijn zowel de rente als de elektriciteitsprijzen gestegen, waardoor het kostenplaatje minder gunstig is geworden ten opzichte van auto's op fossiele brandstoffen. Roy Kleijwegt van Autoweek nuanceert dit beeld en wijst erop dat elektrische auto's over het algemeen goedkoper worden, mede door de vrijstelling van aankoopbelasting in Nederland.

ElaadNL verwacht dat de groei van de elektrische automarkt op korte termijn zal afremmen, maar op de lange termijn zal dit geen invloed hebben. Autofabrikanten zetten steeds meer in op elektrische auto's en batterijen worden beter en goedkoper. In China, een belangrijke speler in de auto-industrie, is de keuze voor elektrisch al lang gemaakt. Hoofd mobiliteit bij KPMG Stijn de Groen deelt deze mening en ziet de iets afgeremde groei als tijdelijke hiccups in een grote transitie.

Hoewel er nog uitdagingen zijn, zoals een vol stroomnet en een tekort aan laadplekken in Europa, wijst alles erop dat de toekomst elektrisch is. Of Nederland deze doelen zal halen, zal mede afhangen van de beslissingen van een nieuw kabinet.

Lees meer nieuws in economie