Google stopt met advertenties van malafide loodgieters in Nederland
Gepubliceerd op 08/02/2024 00:00 in Economie
In Nederland zal Google vanaf 22 februari geen advertenties van loodgieters meer tonen via de zoekgigant en YouTube. Dit besluit volgt op een toename van meldingen van consumenten die opgelicht zijn door loodgieters die zij via Google-advertenties hadden gevonden. Google heeft dit besluit genomen om te voorkomen dat gebruikers worden afgezet, en komt hiermee tegemoet aan de eis van onder andere de Consumentenbond.
De gedupeerden ontvingen na relatief eenvoudige klussen rekeningen van soms duizenden euro's. De Consumentenbond kwam deze praktijken zelf ook op het spoor na een steekproef met mystery-onderzoekers. Na doorlopende beoordelingen en feedback van gebruikers, toezichthouders en instanties voor consumentenbescherming heeft Google besloten om advertenties voor loodgieters te weren.
Dit is niet de eerste keer dat Google optreedt tegen malafide adverteerders. Twee jaar geleden werden advertenties voor slotenmakers al verwijderd, nadat ook toen malafide bedrijven bovenaan de zoekresultaten verschenen.
Techniek Nederland, een belangenorganisatie, is positief over het besluit van Google. De organisatie had bij de Autoriteit Consument & Markt om maatregelen gevraagd, omdat te veel mensen slachtoffer worden van malafide loodgieters. In sommige gevallen worden mensen zelfs geïntimideerd, betalen ze extreme bedragen en wordt het probleem niet opgelost. Volgens Techniek Nederland gaat het in de meeste gevallen om malafide bedrijven die via Google adverteren. Het blokkeren van advertenties van deze bedrijven zal volgens hen de sector ten goede komen en het imago van de branche verbeteren.
Google was niet direct bereikbaar voor een toelichting op het besluit om loodgieter-advertenties te weren.