Consumptie van bier gedaald in 2023 door slechte zomer en prijsverhogingen
Gepubliceerd op 07/02/2024 18:00 in Economie
De consumptie van bier is vorig jaar zowel thuis als in de kroeg afgenomen. Brouwers wijten deze neergang aan de slechte zomer en de prijsverhogingen. In 2023 werd er in totaal ruim 11,5 miljoen hectoliter bier verkocht, wat een daling van 5,6 procent betekende ten opzichte van 2022. Deze cijfers zijn ook lager dan het niveau van vóór de coronapandemie, toen er in 2019 nog 12,1 miljoen hectoliter bier werd verkocht.
Pils blijft veruit de populairste biersoort met ruim 9 miljoen verkochte hectoliters. Echter, deze biersoort is ook het meest gedaald in verkoop. Vorig jaar werd er namelijk 6,5 procent minder pils verkocht dan in 2022.
De verkoop van alcoholvrij bier is gestabiliseerd, maar de verkoop van alcoholvrije en alcoholarme speciaalbieren (tot 3,5 procent) zit nog steeds in de lift. In vergelijking met 2022 is er bijna 74 procent meer van deze categorie speciaalbieren verkocht.
Aan de andere kant heeft speciaalbier, met vaak hogere alcoholpercentages, marktaandeel verloren. Dit heeft ook invloed gehad op het aantal brouwerijen in Nederland. Voor het eerst in twintig jaar zijn er in 2023 meer brouwerijen gestopt dan begonnen. Het totaal aantal brouwerijen in Nederland is met 76 afgenomen, waardoor er in 2023 nog 920 brouwerijen overbleven.
De slechte zomer en de prijsverhogingen hebben de consumptie van bier in 2023 negatief beïnvloed. Pils, de meest populaire biersoort, heeft ook een significante daling in verkoop ervaren. Daarentegen blijft de verkoop van alcoholvrije en alcoholarme speciaalbieren stijgen. Dit heeft echter niet kunnen voorkomen dat het aantal brouwerijen in Nederland voor het eerst in twee decennia is afgenomen.