Nooit meer files? Deskundigen bespreken mogelijke oplossingen

Gepubliceerd op 04/02/2024 12:00 in Economie

Deskundigen hebben verschillende ideeën om het toenemende fileprobleem in Nederland aan te pakken. Extra wegen lijken geen oplossing te bieden, omdat dit vaak tot meer files leidt. In plaats daarvan worden er andere maatregelen voorgesteld, zoals fiscale prikkels, rekeningrijden, het stimuleren van het gebruik van motoren en (elektrische) fietsen, het bevorderen van deelauto's en het beter spreiden van (werk)tijden.

Om het aantal auto's op de weg te verminderen, wordt er gedacht aan fiscale duwtjes. Zo stelt een strateeg voor om de thuiswerkvergoeding op drukke filedagen aanzienlijk te verhogen, zodat minder mensen de weg op gaan. Ook worden er suggesties gedaan, zoals het bieden van een hogere reiskostenvergoeding voor fietsers en het makkelijker aanbieden van ov-abonnementen aan werknemers.

Rekeningrijden is ook een optie die wordt overwogen. Dit houdt in dat automobilisten betalen naar gebruik, afhankelijk van tijd, plaats en milieukenmerken van de auto. Sommige partijen pleiten voor rekeningrijden voor zakelijk rijders, waarbij de bijtelling wordt vervangen door een prijs per kilometer. Dit zou eerlijker zijn en mensen stimuleren om minder te rijden.

Het stimuleren van het gebruik van motoren, scooters en elektrische fietsen kan ook bijdragen aan het verminderen van files. Hoewel deze voertuigen steeds populairder worden, lijken ze vooral een aanvulling te zijn in plaats van een vervanging van auto's. Elektrische fietsen blijken vooral de gewone fiets te vervangen, maar wel vaker en verder te worden gebruikt.

Het delen van auto's via apps en platforms kan ook helpen om het aantal auto's op de weg te verminderen. Sommige gebruikers van deelauto's maken ritten die ze voorheen met het openbaar vervoer, de fiets of te voet maakten. Voor anderen vervangt het delen van auto's ritten met privéauto's. Het effect van deelmobiliteit kan echter variëren.

Een andere mogelijke oplossing is het beter spreiden van (werk)tijden. Werkgevers zouden kunnen nadenken over het flexibiliseren van werktijden, maar dit vraagt om een bredere flexibilisering van de maatschappij. Ook carpoolen kan helpen om het aantal auto's op de weg te verminderen, maar dit is in Nederland nooit echt van de grond gekomen.

Het openbaar vervoer blijkt over het algemeen een goede optie te zijn, met hoge percentages van reizigers die op tijd aankomen en een zitplaats vinden in de spits. Het openbaar vervoer is echter niet in elke provincie even goed vertegenwoordigd. Daarom wordt er in sommige provincies gewerkt aan hub-systemen, waar verschillende vormen van mobiliteit samenkomen.

Het oplossen van het fileprobleem roept echter ook vragen op over de manier waarop we ons verplaatsen en welke mobiliteit als basisrecht moet worden beschouwd. Deze vraagstukken zullen moeten worden besproken en aangepakt door beleidsmakers.

Het is duidelijk dat er verschillende mogelijke oplossingen zijn voor het fileprobleem, maar het is de vraag welk probleem we precies oplossen met het verminderen van files. Het lijkt erop dat we altijd dezelfde hoeveelheid tijd zullen blijven besteden aan verplaatsingen, zelfs als er minder files zijn.

Lees meer nieuws in economie