Distributiecentrum online supermarkt Picnic gesloten vanwege muizenplaag

Gepubliceerd op 04/02/2024 07:00 in Economie

Het distributiecentrum van online supermarkt Picnic in Zaandam is tijdelijk gesloten vanwege een muizenplaag. Dit bevestigt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) na berichtgeving in regionale media.

Inspecteurs van de NVWA ontdekten de muizen tijdens een controle op woensdag, waarna het pand onmiddellijk werd gesloten. Het distributiecentrum, met een oppervlakte van ongeveer 20.000 vierkante meter, voorziet klanten in de regio van boodschappen.

Picnic moet nu maatregelen nemen om het pand vrij van muizen te krijgen, zoals het dichten van gaten en kieren. Het bedrijf laat weten dat het distributiecentrum leeggehaald zal worden en dat er een extra schoonmaakbeurt zal plaatsvinden. Naar verwachting zal dit enkele dagen in beslag nemen.

"Mensen verwachten uiteraard geen muizen in een distributiecentrum, dus het is erg vervelend dat dit is gebeurd", aldus Picnic. Het bedrijf moet al het voedsel zonder verpakking of met een "doordringbare verpakking", zoals karton, weggooien. Voedsel in blik en glas hoeft niet te worden weggegooid.

Het weggooien van het voedsel en de inhuur van een schoonmaakbedrijf zorgen voor aanzienlijke kosten voor Picnic. Het is niet bekend of de supermarkt hiertegen verzekerd is.

Na de schoonmaak kan Picnic een nieuwe inspectie van de NVWA aanvragen. Indien de hygiƫne dan in orde is bevonden, kan het distributiecentrum weer worden geopend.

Picnic-klanten in de regio ontvangen nu hun boodschappen vanuit een ander distributiecentrum. Hierdoor kan het zijn dat de bezorging op sommige plekken wat vertraging oploopt, maar het bedrijf verzekert dat iedereen voorzien zal worden.

De NVWA kan geen uitspraken doen over hoe vaak distributiecentra gesloten moeten worden vanwege muizen. Er zijn geen beschikbare statistieken over dit onderwerp, aldus een woordvoerder.

Lees meer nieuws in economie