Tinka krijgt boete van 1,75 miljoen euro vanwege onverantwoorde leningen aan klanten

Gepubliceerd op 04/02/2024 01:00 in Economie

Tinka, een bedrijf dat leningen verstrekt voor de aankoop van goederen op afbetaling, heeft een boete van 1,75 miljoen euro gekregen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Volgens de AFM heeft Tinka meerdere klanten "onverantwoord" grote bedragen geleend.

Tinka biedt mensen de mogelijkheid om producten te kopen en deze binnen twee weken af te betalen. Daarnaast is het ook mogelijk om de afbetalingstermijn te verlengen, tegen een rentepercentage van bijna 15 procent. Verschillende webwinkels, waaronder Wehkamp en Rivièra Maison, maken gebruik van de diensten van Tinka.

De AFM heeft tien dossiers van Tinka onderzocht waarbij het risico bestond dat de leners in financiële problemen zouden komen. Bij zeven van deze dossiers had Tinka onvoldoende informatie verzameld over de financiële positie van de klanten, terwijl dit wel verplicht is volgens de regels. Twee klanten hebben een veel te hoog krediet ontvangen, namelijk 3500 en 2000 euro te veel.

Tinka heeft in een reactie laten weten dat het betreurt dat de dossiers niet in orde waren. Het bedrijf geeft aan dat de fouten in de automatiseringsprocessen zijn opgetreden, maar deze zijn direct aangepast.

Er wordt momenteel gewerkt aan een herstelplan. Tinka zal per klant bekijken of er negatieve gevolgen zijn geweest en zal deze herstellen, bijvoorbeeld door terugbetaling van rentekosten of het aanpassen van aflostermijnen, aldus een woordvoerder.

Tinka heeft nog niet bekendgemaakt om hoeveel klanten het precies gaat. Volgens de woordvoerder zou het gaan om een relatief klein aantal klanten.

Lees meer nieuws in economie