Playmobil kondigt nieuwe koers aan om dalende verkoopcijfers tegen te gaan

Gepubliceerd op 31/01/2024 20:00 in Economie

Playmobil viert deze week zijn 50-jarige bestaan met de aankondiging van een nieuwe koers. Op de speelgoedbeurs in Neurenberg presenteerde de topman van Playmobil gisteren de plannen om meer poppetjes van bekende mensen te gaan maken, zoals van de Duitse nationale voetbalploeg. Het bedrijf hoopt hiermee verzamelaars aan te spreken en de dalende verkoopcijfers tegen te gaan.

De speelgoedfabrikant, onderdeel van het Duitse moederbedrijf Horst Brandstätter Group, kampt al langere tijd met dalende verkoopcijfers. In oktober vorig jaar werden daarom 700 banen geschrapt, wat neerkomt op een zesde van alle medewerkers. Hoewel Playmobil de hoge inflatie als oorzaak voor de verkoopdaling aanwijst, betwijfelen speelgoedexperts of dit de voornaamste reden is.

Spelontwikkelaar Emile Kalis, organisator van de Nederlandse Verkiezing Speelgoed van het Jaar, is sceptisch over de nieuwe strategie. Hij vraagt zich af of kinderen wel interesse hebben in poppetjes van bekende personen zoals Barack Obama. Edwin Appeldoorn, eigenaar van Playmowinkel in Hardinxveld-Giessendam, sluit zich hierbij aan en vindt dat Playmobil meer aandacht zou moeten besteden aan het inlevingsvermogen van kinderen.

Daarnaast denkt Kalis dat verzamelaars al verzadigd zijn door bijzondere uitgaves van Lego en poppen van bekende figuren van het merk Funko. Hij wijst erop dat Playmobil minder mogelijkheden biedt voor creativiteit, aangezien de speelgoedfiguurtjes kant en klaar zijn.

Kalis benadrukt dat Lego juist succes heeft behaald door zich te richten op de volwassenenmarkt. Lego begon met de brandweer en politie, en breidde vervolgens uit naar licenties en actuele thema's. Volgens Kalis heeft Playmobil de boot de laatste tien jaar gemist en te lang vertrouwd op oude successen.

Toch is niet iedereen pessimistisch over de toekomst van Playmobil. Speelgoedspecialist Barbara Bieshaar van veilingsite Catawiki ziet de nieuwe koers als een nostalgische stap. Ze wijst erop dat Lego zich richt op actuele thema's, terwijl Playmobil bijvoorbeeld auto's van Knight Rider en The A-Team heeft gemaakt, wat mogelijk minder herkenbaar is voor kinderen van nu.

Hoofd marketing van speelgoedketen Intertoys, Celvin de Bie, is optimistischer gestemd. Hij is in gesprek gegaan met vertegenwoordigers van Playmobil en heeft gemerkt dat zij ook inzien dat het bedrijf terug moet naar de basis. De interesse voor het merk in de winkels van Intertoys is nog steeds aanwezig en De Bie hoopt dat de nieuwe koers succesvol zal zijn.

Het is duidelijk dat Playmobil een uitdaging staat te wachten om de dalende verkoopcijfers om te buigen. Met de introductie van poppetjes van bekende personen hoopt het speelgoedmerk verzamelaars aan te trekken, maar de meningen hierover zijn verdeeld. De concurrentie van Lego blijft groeien en experts benadrukken dat Playmobil zich opnieuw moet uitvinden om relevant te blijven in de snel veranderende speelgoedmarkt.

Lees meer nieuws in economie