Nederlandse winkeliers zien stijging van 4% in winkelverkopen tijdens decembermaand
Gepubliceerd op 31/01/2024 12:00 in Economie
Uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat Nederlanders in de afgelopen decembermaand ruim 4 procent meer hebben uitgegeven in de winkel dan in dezelfde periode in 2022. Zowel supermarkten als speciaalzaken hebben een toename in de aankopen gezien, maar ook non-food producten waren populair onder consumenten.
Drogisterijen, schoenen- en kledingwinkels hebben het beter gedaan dan een jaar geleden. Deze winkels hebben kunnen profiteren van de stijgende vraag. Echter, dit succesverhaal geldt niet voor alle winkels. Winkels met een grotere oppervlakte, zoals meubelzaken, doe-het-zelfwinkels, elektronicawinkels en recreatiewinkels, hebben juist een daling in verkopen ervaren.
Opvallend is dat de online verkoop al een tijdje aan het afnemen is. In december was de verkoop via webwinkels 1,2 procent lager dan het voorgaande jaar. Dit kan mogelijk te maken hebben met de heropening van fysieke winkels en de voorkeur van consumenten om hun aankopen offline te doen.
Over het gehele jaar genomen hebben winkeliers een omzetstijging van 5,6 procent gerealiseerd in vergelijking met 2022. Deze stijging is voornamelijk toe te schrijven aan prijsstijgingen, aangezien het aantal verkochte producten juist lager lag. Dit suggereert dat consumenten bereid zijn om meer te betalen voor producten, maar hierdoor minder aankopen doen.
Hoewel de detailhandel positieve cijfers laat zien, zijn er nog steeds uitdagingen waar winkeliers mee te maken hebben. De concurrentie van online winkelen blijft een belangrijke factor die de fysieke winkelverkopen beïnvloedt. Daarnaast speelt ook de toenemende populariteit van duurzame en tweedehands producten een rol in de veranderende consumentenvoorkeur.
Het is afwachten hoe de detailhandel zich verder zal ontwikkelen in de komende maanden. Met de opkomst van nieuwe trends en ontwikkelingen is het van belang dat winkeliers zich blijven aanpassen aan de veranderende behoeften van de consument.