Overname van iRobot door Amazon afgeblazen vanwege concurrentiebezwaren
Gepubliceerd op 29/01/2024 22:00 in Economie
De beoogde overname van robotstofzuigerproducent iRobot door webwinkel Amazon gaat niet door. Dit maakten beide bedrijven vandaag bekend. Ze geven aan dat "onterechte en disproportionele regelgevingshindernissen ondernemers ontmoedigen".
Op het eerste gezicht leek de overname van iRobot een perfecte aanvulling te zijn op de strategie van Amazon. De webwinkel zou hiermee zijn positie op de markt voor slimme producten in huis kunnen versterken.
Deze beslissing om de overname te annuleren volgt na een negatief oordeel van zowel Europese als Amerikaanse concurrentiewaakhonden. Zowel de Europese Commissie als de Amerikaanse toezichthouder FTC hebben geen goedkeuring gegeven voor de plannen. Ze vrezen voor oneerlijke concurrentie binnen de markt voor robotstofzuigers.
Volgens de toezichthouders zou Amazon een te dominante positie hebben verkregen als de overname was doorgegaan. Ze waren bang dat Amazon de iRobot-stofzuiger, genaamd de Roomba, een voorkeurspositie zou geven op zijn webwinkel. Ook waren ze bezorgd over de privacy van gebruikers en de toenemende macht van Amazon door de grote hoeveelheid verzamelde data.
Bronnen melden dat ambtenaren van de Europese Commissie vorige week hun zorgen al met Amazon hebben gedeeld. Ze verzochten het bedrijf om tegemoet te komen aan hun bezwaren omtrent concurrentie. Amazon heeft echter besloten hier niet op in te gaan en bereidt zich nu voor op juridische stappen tegen deze beslissing.
De aangekondigde deal tussen Amazon en iRobot, met een waarde van ongeveer 1,67 miljard euro, werd in de zomer van 2022 bekendgemaakt. Voor iRobot heeft het afblazen van de overname grote gevolgen gehad. Het bedrijf heeft direct na het nieuws aangekondigd dat het 350 medewerkers zal moeten ontslaan, wat bijna een derde van het totale personeelsbestand is. Daarnaast is topman Colin Angle per direct opgestapt.
Na de bekendmaking van het nieuws heeft de koers van het aandeel iRobot een verlies van meer dan 10 procent laten zien. Dit komt bovenop eerdere koersdalingen in het afgelopen jaar, waardoor het bedrijf nu meer dan 60 procent minder waard is dan een jaar geleden.