Werknemers op Schiphol blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen in uitstoot vliegtuigmotoren

Gepubliceerd op 26/01/2024 13:00 in Economie

De Arbeidsinspectie heeft na uitgebreid onderzoek geconcludeerd dat werknemers op Schiphol worden blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen in de uitstoot van vliegtuigmotoren. Met name medewerkers die in de buurt van de vliegtuigen op het platform werken, zoals bagage-afhandelaren, worden blootgesteld aan schadelijke stoffen. Schiphol is door de Arbeidsinspectie verplicht om de blootstelling aan deze stoffen zoveel mogelijk terug te dringen.

De Arbeidsinspectie had eerder al dezelfde conclusie getrokken, maar Schiphol en andere betrokken partijen hadden toen nog de mogelijkheid om te reageren. Na het bekijken van alle reacties is de conclusie van het onderzoek echter niet veranderd. Bedrijven hebben nog wel de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de uitspraak.

Vakbond FNV heeft al langer aangedrongen op het handhaven van regels door de Arbeidsinspectie vanwege de gezondheidsproblemen van werknemers. Hoewel het aantal werknemers met gezondheidsproblemen niet is onderzocht, heeft de vakbond collega's gezien die voortijdig overleden aan kanker en hart- en vaatziekten. Er ontstond toen al het vermoeden dat dit verband hield met de uitstoot van vliegtuigmotoren.

Het onderzoek heeft gekeken naar zowel de uitstoot van dieselmotoren als kerosinemotoren. Hoewel dieselmotoremissie staat vermeld op de officiële lijst van kankerverwekkende stoffen, geldt dit niet voor kerosinemotoremissie. Echter, uit onderzoek van het RIVM, uitgevoerd in opdracht van de Arbeidsinspectie, blijkt dat kerosinemotoremissie verschillende kankerverwekkende bestanddelen bevat. Om die reden moet Schiphol ervoor zorgen dat werknemers zo min mogelijk worden blootgesteld aan deze stoffen, aldus de inspectie.

KLM en Schiphol hebben bezwaar gemaakt tegen deze conclusie, met name wat betreft de kankerverwekkende eigenschappen van kerosinemotoremissie. Echter, de argumenten van de twee bedrijven hebben de conclusie van de Arbeidsinspectie niet veranderd.

Als deel van de genomen maatregelen moet Schiphol ervoor zorgen dat er zo min mogelijk motoren draaien tijdens het taxiën. Daarnaast mogen vliegtuigmotoren niet meer richting de werknemers worden gestart. Indien dit niet mogelijk is, moeten werknemers zich zo ver mogelijk van de motoren verwijderen.

Schiphol heeft aangegeven al verschillende verbeteringen te hebben doorgevoerd, zoals het hanteren van strengere regels voor het taxiën met minder motoren en het nemen van maatregelen om de afstand tussen werknemers en motoren te vergroten. Ook KLM heeft aangegeven al maatregelen te nemen en zich in te spannen voor het verbeteren van de werkomstandigheden.

Het is nu aan Schiphol om de nodige maatregelen te treffen om de blootstelling van werknemers aan kankerverwekkende stoffen in de uitstoot van vliegtuigmotoren zoveel mogelijk te beperken.

Lees meer nieuws in economie