Krimp van Schiphol mogelijk opnieuw uitgesteld na vertraging in Europese Commissie
Gepubliceerd op 25/01/2024 01:00 in Economie
Demissionair minister Harbers van Infrastructuur heeft aangekondigd dat de krimp van Schiphol vermoedelijk opnieuw wordt uitgesteld. Het kabinet had gepland om vanaf 1 november van dit jaar het aantal vluchten te beperken tot 452.500, maar volgens het ministerie lijkt dit nu "onwaarschijnlijk". De Europese Commissie moet de plannen voor de krimp van de luchthaven nog verder bestuderen.
In een brief verklaart minister Harbers dat het kabinet graag een ander resultaat had gezien, maar dat het van belang is om de voorgeschreven processen en procedures nauwgezet te volgen en voldoende tijd te nemen voor een goede afronding.
Dit is niet de eerste keer dat het kabinet het plan uitstelt om de beschikbare start- en landingsrechten op Schiphol in te perken. Eerder gebeurde dit al onder druk van de Europese Unie en de Verenigde Staten. Aanvankelijk was het plan om al in het voorjaar van dit jaar minder te vliegen, maar dit werd verplaatst naar het winterseizoen. Nu wordt verwacht dat meerdere slots, wat plekken voor start- en landingsrechten betekent, in het zomerseizoen vanaf april 2025 zullen verdwijnen. Het ministerie heeft echter geen nieuwe datum genoemd.
Sijas Akkerman van de Natuur en Milieufederatie Noord Holland reageert teleurgesteld op het nieuws.
De krimp van Schiphol heeft al jarenlang politieke aandacht gekregen. In juni 2022 kondigde de toenmalige VVD-minister Mark Harbers aan dat Schiphol beperkt moest worden. Het aantal vliegbewegingen lag al lange tijd op 500.000 per jaar, met bijbehorende geluidsoverlast. De minister wilde dit eerst terugbrengen naar 460.000 en vervolgens naar 440.000.
Omwonenden waren blij met deze plannen, omdat zij al jarenlang hopen op vermindering van de chronische geluidsoverlast. De luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol vliegen waren het echter niet eens met deze beslissing en gingen naar de rechter.
Verschillende rechters gaven zowel de omwonenden als de luchtvaartmaatschappijen gelijk, maar uiteindelijk ging de krimp niet door. Het kabinet koos vervolgens voor een maximum van 452.500 vluchten, maar de Europese Unie sprak zich uit over een structurele krimp. Dit gebeurde via de "balanced approach", waarbij alle mogelijkheden worden onderzocht om geluidsoverlast te verminderen.
De plannen zijn in september vorig jaar naar de Europese Commissie gestuurd, maar nu blijkt dat er meer tijd nodig is. Het ministerie van Infrastructuur meldt dat de Commissie "enkele keren verdiepende vragen heeft gesteld" over de voorgestelde maatregelen.