Google lanceert experimentele zoekervaring om AI-first-imago te versterken

Gepubliceerd op 11/05/2023 02:00 in Economie

Google heeft aangekondigd een nieuwe experimentele zoekervaring te lanceren waarmee het bedrijf zijn 'AI-first'-imago wil versterken. Met de nieuwe functie genaamd Search Generative Experience wordt een groot gebied van de zoekmachine ingenomen door een antwoord op de zoekopdracht. Gebruikers kunnen ook vervolgvragen stellen zoals bij een chatbot, maar dan in het jasje van Google. Deze verandering is een reactie op de concurrentie van ChatGPT en Bing. Gebruikers moeten nog wel kiezen om deel te nemen aan het experiment en het is momenteel alleen beschikbaar in de VS.

Google Foto's heeft ook een nieuwe bewerkings-optie gekregen waarmee foto's bewerkt kunnen worden als in Photoshop. Zo kunnen ontbrekende delen van foto's worden gerepareerd. AI is een rode draad door alle diensten van Google, inclusief kantoor-apps die zullen concurreren met Microsoft.

De zoekgigant zal alleen relevante antwoorden in de nieuwe vorm geven en zal bijvoorbeeld geen persoonlijke meningen of antwoorden geven op gezondheidsvragen en financiƫle vragen. Deze nieuwe functie zal, na het experiment, beschikbaar worden voor alle Google-gebruikers. Hoewel de demonstraties aan The Verge en The Washington Post kleine foutjes lieten zien, is dit een belangrijke stap voor Google om zijn leidende rol op het gebied van onderzoek naar kunstmatige intelligentie te behouden.

Met deze veranderingen hoopt Google zijn positie te versterken, vooral na de blunders tijdens de lancering van chatbot Bard, waardoor ChatGPT en Bing als betere opties werden gezien. AI is van groot belang voor Google en deze inhaalslag is dan ook cruciaal voor het bedrijf.

Lees meer nieuws in economie