Binnenvaartschippers steeds vaker in overtreding, waarschuwt inspectie

Gepubliceerd op 21/01/2024 03:00 in Economie

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft gewaarschuwd voor een toenemend risico op onveilige situaties, aangezien binnenvaartschippers steeds minder goed de regels naleven. Uit een recent gepubliceerde rapportage blijkt dat bij alle 115 geïnspecteerde binnenvaartbedrijven in 2022 één of meerdere wetsovertredingen werden vastgesteld. In totaal werden 1122 waarschuwingen en 23 boetes uitgedeeld voor in totaal 105 tekortkomingen. De ILT merkt op dat het aantal overtredingen in 2023 nog niet bekend is, aangezien de cijfers later dit jaar worden vrijgegeven.

Het meest voorkomende probleem was het niet correct bijhouden van het vaartijdenboek. Geen enkel bedrijf hield zich aan de voorschriften op dit gebied. Daarnaast bleek meer dan de helft van de gecontroleerde binnenvaartschippers zich niet te houden aan de verplichte rusttijden.

De ILT heeft verschillende verklaringen voor deze verslechterde situatie. Een tekort aan geschikt personeel wordt als een van de oorzaken genoemd. De werkdruk is hoog en schippers hebben te maken met strakke deadlines en contracten, zoals laad- en lostijden, waar ze zich aan moeten houden. Daarnaast worden de regels als ingewikkeld ervaren. Ondanks deze factoren benadrukt de ILT dat er verbetering nodig is.

Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is eveneens bezorgd over de situatie. Henriëtte Schreuders van KBN geeft aan dat het personeelstekort waarschijnlijk een rol speelt bij het niet naleven van de rusttijden. Daarnaast dragen vertragingen door onder andere personeelsgebrek, achterstallig onderhoud, een tekort aan ligplaatsen, de complexiteit van de regels en de druk om op tijd bij de losplaats te zijn bij aan dit probleem. KBN is samen met haar leden aan het onderzoeken wat de knelpunten precies zijn, zodat er verbeteringen kunnen worden doorgevoerd in overleg met de inspectie.

Sunniva Fluitsma, een binnenvaartschipper en lid van de Algemeene Schippers Vereeniging, begrijpt dat niet alle regels strikt worden nageleefd. Ze legt uit dat het invullen van het vaartijdenboek soms problematisch is, bijvoorbeeld wanneer er geen kilometernummering beschikbaar is op een bepaalde locatie. Fluitsma wijst ook op het achterstallig onderhoud op vaarroutes, waardoor er omgevaren moet worden of er sprake is van wachttijden. Soms is het zelfs noodzakelijk om door te varen vanwege een gebrek aan ligplaatsen.

Inspecteur Thom Bijkersma van de ILT is het eens met de kritiek op het vaartijdenboek, dat door geen enkel gecontroleerd bedrijf correct werd ingevuld. Hij pleit voor de ontwikkeling van een digitaal en gebruiksvriendelijk controlemiddel. Bijkersma merkt op dat sommige ondernemers opzettelijk het boek niet correct invullen om bijvoorbeeld te verhullen dat ze te lang varen en te weinig rusten.

De ILT ziet een verband tussen het niet naleven van de wet en bepaalde ongevallen. Volgens inspecteur Bijkersma is menselijk falen, waaronder vermoeidheid, een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen. Het naleven van wetgeving helpt bij het voorkomen van vermoeidheid en draagt dus bij aan de veiligheid.

De ILT en de binnenvaartsector moeten nu samenwerken om ervoor te zorgen dat de regels beter worden nageleefd, zodat de veiligheid in de binnenvaart verbetert.

Lees meer nieuws in economie