Verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot maakt succesvolle doorstart
Gepubliceerd op 19/01/2024 19:00 in Economie
De verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot, die in december failliet ging, heeft succesvol een doorstart gemaakt. Dankzij een crowdfundingscampagne is er voldoende geld opgehaald om de activiteiten te hervatten. Er is tot nu toe al 1,3 miljoen euro binnengekomen.
Directeur en oprichter Jouri Schoemaker is verheugd dat zijn missie een nieuwe kans krijgt. Hij laat weten dat de bedoeling is dat de ongeveer 20.000 klanten in maart weer kunnen bestellen. Het inkopen van producten is al begonnen. Schoemaker benadrukt de grote steun van de klanten, ondanks de tegenslagen van het afgelopen halfjaar. Hij heeft weer vertrouwen in de toekomst.
Pieter Pot onderscheidt zich door klanten hun boodschappen te leveren in glazen potten en flessen, die na gebruik worden teruggenomen, schoongemaakt en weer gevuld om verpakkingsafval te verminderen. Echter, het oude systeem bleek niet winstgevend te zijn. Om dit te veranderen, zal Pieter Pot een groot aantal zaken gaan uitbesteden. Hierdoor kan het bedrijf nu met een klein team en lage vaste kosten werken, wat financiƫle gezondheid op kleine schaal mogelijk maakt.
Volgens Pieter Pot is ook curator Maria Bowmer tevreden met de doorstart. Ze geeft aan dat hierdoor Pieter Pot verder kan gaan en dat werkgelegenheid zoveel mogelijk behouden blijft. Helaas is er bij een faillissement altijd sprake van schade voor crediteuren en leveranciers, zelfs bij een doorstart is dit niet te voorkomen.