Containerrederijen brengen te hoge toeslagen in rekening voor zeetransport in Rode Zee

Gepubliceerd op 19/01/2024 10:00 in Economie

Containerrederijen vragen te hoge toeslagen voor het zeetransport vanwege de gespannen situatie in de Rode Zee, aldus verladers, importeurs en exporteurs. Zij roepen de Europese Commissie op om in te grijpen, zo meldt het FD.

Vanwege aanvallen op schepen door Houthi's in de Rode Zee vermijden containerrederijen dit gebied. In plaats daarvan kiezen ze ervoor om via Kaap de Goede Hoop, het zuidelijkste punt van Afrika, te varen. Hierdoor wordt de reis aanzienlijk langer en brengen de rederijen extra kosten in rekening.

De bedrijven die gebruikmaken van zeetransport zijn echter van mening dat deze kosten te hoog zijn. Een woordvoerder van de Nederlandse organisatie van verladers, Evofenedex, geeft aan dat de toeslag soms wel oploopt tot 1000 dollar per container. Vooral voor kleinere bedrijven is dit moeilijk te betalen.

De verladers stellen dat de toeslag niet meer dan 200 dollar per container zou moeten bedragen. Hierbij wordt rekening gehouden met extra brandstofkosten als gevolg van het omvaren, extra charterkosten voor het schip en administratieve kosten.

De Europese organisatie voor verladers, ESC, verwijst naar de toezichthouder op de zeevaart in de Verenigde Staten. Deze toezichthouder volgt de containertarieven nauwlettend en organiseert binnenkort een hoorzitting over de toeslagen. De ESC pleit ervoor dat de Europese Commissie een soortgelijke rol op zich neemt.

Volgens de Drewry-index bedroeg de prijs voor het transport van een 40-voets container van Shanghai naar Rotterdam op donderdag 4951 dollar. Een jaar geleden was dit nog 1888 dollar.

Lees meer nieuws in economie