Aantal op tijd bezorgde brieven door PostNL flink gedaald, personeelstekort hoofdoorzaak
Gepubliceerd op 17/01/2024 21:00 in Economie
Het aantal brieven dat door PostNL op tijd bezorgd wordt, is de afgelopen maanden aanzienlijk gedaald. Gemiddeld bezorgt PostNL 7 miljoen brieven per dag, waarvan in de laatste maanden van 2023 slechts 82 procent op tijd aankwam. Over het gehele jaar 2023 komt PostNL uit op een percentage van 88 procent, ruim onder het wettelijk verplichte percentage van 95 procent. 'Op tijd' bezorgen houdt in dat de post de volgende bezorgdag wordt afgeleverd.
Volgens Sipke Spoelstra, directeur bij PostNL, is het gebrek aan personeel bij de bezorging de hoofdoorzaak van de problemen. Hoewel dit niet overal in het land speelt, zijn er op bepaalde plekken te weinig bezorgers beschikbaar. Met name in het zuiden van het land en enkele grote steden is dit een groot probleem. Als een bepaalde wijk niet bezet kan worden, wordt de post een dag later bezorgd.
CNV-bestuurder Daniƫlle Woestenberg geeft aan dat de personeelstekorten leiden tot een hoge werkdruk. Ze noemt de cijfers "onbevredigend" ondanks de inzet van het personeel.
Het wettelijk verplichte percentage van 95 procent is geen vrijblijvende doelstelling. In 2019 werd PostNL beboet met 2 miljoen euro omdat ze dit percentage niet haalden. Destijds kwam PostNL uit op 94 procent. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt de percentages nauwlettend in de gaten, maar het is nog onduidelijk of er nieuwe boetes zullen volgen.
PostNL-topvrouw Herna Verhagen heeft aangegeven met een nieuw kabinet te willen praten over aanpassingen van de Postwet, in de hoop dat de eisen waaraan PostNL moet voldoen versoepeld kunnen worden. Woestenberg benadrukt echter dat minder kwaliteit geen goede oplossing is. Ze pleit voor een efficiƫntere organisatie zonder te snijden in het aantal afleverpunten.
Ook zakelijke post wordt steeds vaker te laat bezorgd. In het laatste kwartaal van 2023 kwam 85 procent op tijd aan, wat resulteert in een jaargemiddelde van 91 procent. De doelstelling voor zakelijke post is 97,5 procent. De problemen met de bezorging zorgen voor ergernis en extra kosten voor bedrijven.
De uitgever Bindinc, verantwoordelijk voor onder andere het KRO-magazine, heeft al sinds vorig jaar problemen met de bezorging. De gidsen komen te laat of worden soms helemaal niet bezorgd, wat resulteert in extra kosten voor het opnieuw printen en versturen van de gidsen. Bindinc ontvangt regelmatig klachten van ontevreden klanten.
De branchevereniging van magazine-uitgevers (MMA) herkent de problemen en benadrukt het belang van tijdige bezorging van abonnementen. Vooral weekbladen en opiniebladen hebben een tijdgebonden karakter en hebben veel binding met klanten.
Ook bij rouwpost komen er op sommige plekken vaker vertragingen voor. Uitvaartondernemers geven aan dat ze tegenwoordig rekening houden met twee dagen vertraging bij het plannen van uitvaarten. Sommige uitvaartondernemers vragen mensen zelf de belangrijkste mensen te benaderen of te mailen, maar dit voelt volgens hen minder persoonlijk dan het versturen van een rouwkaart.
Hoewel rouwpost via een aparte route binnen PostNL prioriteit krijgt boven andere post, ervaren sommige uitvaartondernemers toch problemen. Grote landelijk actieve uitvaartorganisaties herkennen deze problemen echter in mindere mate. Volgens PostNL is de rouwpost afgelopen jaar in 95 procent van de gevallen op tijd bez