Nederlandse importeurs bezorgd over aanvallen Houthi-rebellen in Rode Zee

Gepubliceerd op 13/01/2024 18:00 in Economie

Nederlandse importeurs van avocado's uit Kenia, gember uit China en druiven uit India zijn bezorgd vanwege de aanvallen van de Houthi-rebellen in de Rode Zee. De schepen moeten nu dagenlang omvaren, waardoor de houdbaarheidsdatum van de producten gevaarlijk dichtbij komt.

Het bedrijf Sawari Fresh, dat gember importeert uit China, moet nog anderhalve week wachten op de eerste containers met gember. Normaal gesproken zou het deze week al binnen zijn, maar door de omvaarroutes duurt het nu langer. Bert van Gelder, directeur van Sawari Fresh, maakt zich zorgen over de dunne huid van de gember, die kan bederven als het te lang onderweg is. Dit kan leiden tot grotere problemen in de supermarkt.

Dit is slechts een voorbeeld van de vele producten die vertraging oplopen door de aanvallen. Het aantal containerschepen dat de route door de Rode Zee neemt, is met meer dan 90 procent gedaald, volgens cijfers van onderzoeksbureau Clarksons. In plaats daarvan kiezen schepen vaker voor de langere route langs Zuid-Afrika, waardoor ze tien dagen langer onderweg zijn. Ze vermijden hiermee de risico's van aanvallen en zorgen ervoor dat de vracht en bemanning veilig aankomen, zij het met vertraging.

Olietankers daarentegen blijven wel via de Rode Zee varen.

Deze langere vervoerstijd heeft niet alleen gevolgen voor de importeurs die op hun producten wachten, maar maakt het vervoer ook duurder. De prijzen voor het vervoeren van vracht per zeecontainer zijn sinds december verdubbeld. Volgens economisch expert Rico Luman van ING kunnen deze problemen nog langer impact hebben door filevorming en extra vertraging.

Om de rust in de Rode Zee te herstellen, hebben de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk doelen van de Houthi-rebellen in Jemen aangevallen. Nederland steunt deze actie en minister Van Leeuwen van Buitenlandse Handel heeft Nederlandse reders hierover geïnformeerd. Dit zorgt echter voor extra zorgen bij Nederlandse reders, omdat schepen met een Nederlandse vlag of Nederlandse beheerder mogelijk meer risico lopen.

De verwachting is dat de rederijen voorlopig blijven omvaren, wat gevolgen zal hebben voor de prijzen van het fruit. Sommige importeurs kijken naar alternatieve opties, zoals het importeren van gember uit Peru en Brazilië. Het is echter een lang proces voordat deze bestellingen in Nederland zijn. Daarnaast wordt er ook gekeken naar het telen van gember in Nederlandse kassen, maar dit gebeurt nog op kleine schaal.

In januari worden voornamelijk pompelmoezen, knoflook en gember naar Nederland geïmporteerd. Volgens brancheorganisatie GroentenFruit Huis gaat hier alleen al in januari zo'n 25 miljoen euro mee gemoeid. In februari wordt het nog drukker, wanneer de druiven uit India op de schepen worden geladen.

Lees meer nieuws in economie