Verzekeraar NN Group schikt voor honderden miljoenen met gedupeerde woekerpolisklanten
Gepubliceerd op 10/01/2024 00:00 in Economie
Verzekeraar NN Group heeft een schikking getroffen met vijf claimclubs, waardoor zij honderden miljoenen euro's zullen betalen aan gedupeerde klanten met een woekerpolis. Het totale bedrag bedraagt ongeveer 360 miljoen euro en is bedoeld als genoegdoening voor de schade die klanten hebben geleden bij Nationale-Nederlanden, Delta Lloyd en ABN Amro Levensverzekeringen, die allemaal onder NN Group vallen. In ruil voor het geld zullen de claimclubs hun rechtszaken tegen NN Group stopzetten.
Het grootste deel van het bedrag, 300 miljoen euro, is bestemd voor gedupeerden die zich hebben aangemeld bij Consumentenbond, ConsumentenClaim, Wakkerpolis, Woekerpolisproces en Woekerpolis.nl. De precieze bedragen die zij zullen ontvangen zullen de komende maanden bekendgemaakt worden, maar elke aangemelde polishouder zal in ieder geval 500 euro ontvangen, met uitzondering van enkele gevallen waarin de vergoeding kan oplopen tot meer dan 10.000 euro.
Ook NN-klanten die zich niet hebben aangemeld bij de claimclubs kunnen nog aanspraak maken op een vergoeding. Hiervoor heeft de verzekeraar 60 miljoen euro gereserveerd, dat tevens bedoeld is voor schrijnende gevallen.
Met deze schikking komt er een einde aan een langdurige juridische strijd tussen NN Group en de verenigde woekerpolisklanten.
De totale kosten voor NN Group vallen lager uit dan aanvankelijk verwacht werd. Vorige maand schatten analisten van UBS bank dat de zaak de verzekeraar 470 miljoen euro aan schikkingsgeld zou kosten. Eerder werd zelfs gesproken over mogelijke kosten van 700 miljoen tot meerdere miljarden in het slechtste scenario voor NN Group. Deze lagere kosten zijn deels te danken aan de schikking van concurrent ASR, die eind november een deal sloot met claimclubs ter waarde van 250 miljoen euro.
De problemen rondom de zogenaamde woekerpolissen ontstonden in de jaren '90, toen verzekeraars de 'beleggingsverzekering' introduceerden. Deze verzekering beloofde consumenten een hoger rendement dan een gewone spaarrekening, maar in de praktijk werkte het als een beleggingsproduct met risico's voor de klant. Dit resulteerde in aanzienlijke kosten toen de beurzen na de eeuwwisseling instortten. Bovendien was het voor klanten moeilijk om de polissen op te zeggen vanwege verborgen kosten. Deze situatie leidde tot de term 'woekerpolis' en bracht schrijnende verhalen met zich mee.
Volgens de Consumentenbond werden er in Nederland sinds 1993 zeven miljoen woekerpolissen verkocht, met een totale waarde van 100 miljard euro. Bij NN Group gaat het naar schatting om een miljoen polissen die in aanmerking komen voor compensatie.