Nederlandse online supermarkt Picnic ontvangt 355 miljoen euro investering voor uitbreiding in Frankrijk en Duitsland
Gepubliceerd op 09/01/2024 16:00 in Economie
De Nederlandse online supermarkt Picnic heeft 355 miljoen euro aan investeringen ontvangen om uit te kunnen breiden in Frankrijk en Duitsland. Het bedrijf rijdt al rond met elektrische bezorgwagens in Berlijn, Hamburg en Parijs, maar heeft plannen om in meer Duitse en Franse steden actief te zijn.
Terwijl veel nieuwe bezorgdiensten vorig jaar moeite hadden om hun omzet op peil te houden, bleef Picnic snel groeien. De omzet steeg met 40 procent naar 1,25 miljard euro, waarbij een aanzienlijk deel van de groei afkomstig was uit het buitenland. Met name in Hamburg was er sprake van de snelste omzetstijging.
Het bedrijf is echter nog steeds niet winstgevend. In 2022 leed Picnic een verlies van 209 miljoen euro, hoewel de cijfers over het afgelopen jaar nog moeten worden bekendgemaakt.
Picnic begon in 2015 met bezorging in Amersfoort en breidde vervolgens uit naar andere steden. In 2018 zette het bedrijf voor het eerst een stap over de grens. De laatste keer dat Picnic investeringen ontving van investeerders was in 2021. Enkele van de geldschieters zijn de Duitse supermarktketen Edeka en de Bill & Melinda Gates Foundation.
De investering zal ook worden gebruikt voor robotisering van de distributiecentra van Picnic. Het bedrijf heeft al geautomatiseerde centra geopend in Utrecht en Ridderkerk.
Met de nieuwe investeringen en plannen voor uitbreiding hoopt Picnic zijn positie op de markt verder te versterken en zijn groeistrategie voort te zetten.