Nederlandse bloemenexporteurs maken zich zorgen over intensivering exportcontroles in het VK

Gepubliceerd op 06/01/2024 13:00 in Economie

Nederlandse bloemenexporteurs hebben de alarmklok geluid bij de Britse overheid. De brancheverenigingen van bloemexport (VGB) en bloembollenexport (Anthos) maken zich grote zorgen over de intensivering van de exportcontroles aan de grens. Sinds de Brexit gelden er strenge controles voor geïmporteerde producten met een hoog risico, zoals bloembollen. Vanaf januari zullen deze controles worden uitgebreid naar producten met een gemiddeld risico, waaronder snijbloemen en 'houtige gewassen'.

Een andere verontrustende ontwikkeling is dat de controles nu verplaatst zullen worden naar de buitengrenzen van het Verenigd Koninkrijk. Voorheen werden deze inspecties uitgevoerd op de plaats van bestemming. Anthos meldt dat er momenteel ongeveer 8500 locaties zijn waar deze inspecties plaatsvinden, met 150 keurmeesters in dienst. Vanaf april zullen deze inspecties echter plaatsmaken voor grenscontroles.

Een van de grootste zorgen van de bloemenexporteurs is de timing van deze veranderingen. Tim Roozendaal van de Vereniging Groothandelaren Bloemkwekerijproducten wijst erop dat de intensievere controles twee weken voor Valentijnsdag en Moederdag in Engeland zullen plaatsvinden, wat het piekseizoen is voor de bloemensector. Hij maakt zich tevens zorgen over het gebrek aan keuringslocaties in Engeland. Er zullen aanzienlijke vertragingen ontstaan wanneer er boten aankomen met honderden vrachtwagens terwijl er slechts vijf tegelijkertijd gecontroleerd kunnen worden.

Na de Brexit ontstonden er al files van vrachtverkeer bij de Britse grenzen, en de bloemenbranche is bang dat dit zich zal herhalen bij de kanaaltunnel en veerponthavens. Dit zal leiden tot vertragingen in de export. De branchevereniging VGB heeft inmiddels een brandbrief gestuurd naar de Britse regering waarin wordt gepleit voor uitstel van de verscherpte grenscontroles tot 2025.

Hendrik Jan Kloosterboer van Anthos benadrukt dat het grootste deel van de bollenexport per veerboot naar het Verenigd Koninkrijk gaat. Hij verwacht dat er straks een lange file zal ontstaan aan de Engelse kant bij Harwich, aangezien soms wel 140 vrachtwagens tegelijkertijd de oversteek maken. De vertragingen zullen naar verwachting leiden tot hogere kosten voor exporteurs, aangezien de leveringen vertraagd zullen worden en er extra kosten zullen zijn voor transport en het vers houden van de producten. Anthos pleit ervoor dat er op de eindbestemming nog steeds controles worden uitgevoerd.

Ook Royal Flora Holland, de grootste bloemenveiling van Nederland, maakt zich zorgen. Michel van Schie van Royal Flora Holland geeft aan dat deze strenge keuringen een impact zullen hebben en dat dit ook hen zal raken. Als gevolg van de vertragingen kunnen de bloemen duurder worden, wat mogelijk kan leiden tot een afname van de vraag.

De bloemenindustrie hoopt dat de Britse overheid haar beleid nog zal aanpassen. Volgens Kloosterboer zijn er op dit moment aan de Britse kant onvoldoende faciliteiten, personeel en ruimte om de grote hoeveelheid inspecties snel uit te voeren. Hij benadrukt dat wanneer er een rij van 40 vrachtwagens ontstaat, het al snel een hele dag kan duren voordat deze geïnspecteerd zijn.

Lees meer nieuws in economie