Pro-Palestijnse activisten roepen op tot boycot van internationale ketens

Gepubliceerd op 06/01/2024 06:00 in Economie

In een nieuwe oproep tot solidariteit met de Palestijnse zaak, hebben internationale pro-Palestijnse activisten op sociale media opgeroepen tot een boycot van multinationals zoals Starbucks, McDonald's en Disney. De activisten beschuldigen deze bedrijven ervan steun te verlenen aan Israël in de oorlog met Hamas.

De aanleidingen voor de boycot zijn divers. Zo wordt Starbucks verweten dat zij een vakbond heeft aangeklaagd die steun betuigde aan de Palestijnen. Daarnaast vinden de activisten dat de paspoppen in een advertentie van kledingmerk Zara lijken op in doeken gewikkelde doden in Gaza. McDonald's wordt bekritiseerd omdat de Israëlische tak van de fastfoodketen gratis maaltijden uitdeelde aan Israëlische militairen.

Starbucks en McDonald's hebben echter ontkend dat ze Israël steunen. McDonald's CEO, Chris Kempczinski, noemde de beschuldigingen "desinformatie", terwijl Starbucks CEO, Laxman Narasimhan, schreef dat hij bidt voor vrede en een brug wil bouwen naar een betere toekomst. Ondanks deze verklaringen vertrouwen de actievoerders de bedrijven niet.

De internationale pro-Palestijnse pressiegroep Boycott, Divestment, Sanctions (BDS) heeft deze week opgeroepen tot een boycot van McDonald's als onderdeel van hun bredere strategie om Israëlische bedrijven en bedrijven met banden met Israël economisch te ondermijnen. BDS probeert ook regeringen onder druk te zetten om "Israëlische wetschendingen" te veroordelen.

De boycotacties van BDS bestaan al twintig jaar. Ze hebben artiesten opgeroepen om niet op te treden in Israël en hebben met succes gelobbyd voor een stopzetting van de verkoop van Ben & Jerry's-ijs in Joodse nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever en in Oost-Jeruzalem. BDS wordt echter in Duitsland bestempeld als antisemitisch.

De gevolgen van de huidige boycotoproepen zijn nog onduidelijk. Het is nog niet te zien in de financiële cijfers van de multinationals of de oproepen effect hebben gehad. Hoewel de beurswaarde van Starbucks is gedaald sinds midden november, lijkt dit niet direct verband te houden met de boycotoproepen.

McDonald's en Zara presteren daarentegen beter dan verwacht, hoewel CEO Kempczinski heeft aangegeven dat het bedrijf wel aanzienlijke zakelijke impact ondervindt als gevolg van de oorlog. Hoogleraar internationale betrekkingen Francesco Giumelli benadrukt echter dat het ontbreken van financiële schade voor de bedrijven niet betekent dat de boycotoproep geen succes kan zijn. Het hoofddoel van een boycot is om een duidelijk punt te maken en druk uit te oefenen op overheden via de lokale bevolking.

Een succesvolle boycot zoals die tegen het Zuid-Afrikaanse citrusmerk Outspan tijdens de apartheidsperiode in Zuid-Afrika laat zien dat een consumentenboycot wel degelijk impact kan hebben. Hoogleraar economische geschiedenis Peter van Bergeijk legt uit dat het ingewikkelde van deze boycot is dat bedrijven niet worden aangesproken door specifieke landen, maar door een informele groep uit verschillende landen. Dit maakt het moeilijk om met deze groep in gesprek te gaan.

De pro-Palestijnse actievoerders zeggen dat ze opkomen voor gelijke rechten voor Palestijnen en een einde willen maken aan de bezetting van Palestijns gebied. Bedrijven opereren echter in een gepolariseerd klimaat door het huidige conflict tussen Israël en Hamas, waardoor het voor hen moeilijk is om een standpunt in te nemen zonder kritiek te ontvangen.

Het is nog afwachten of de

Lees meer nieuws in economie