Stijgende containerprijzen door aanhoudende problemen op de Rode Zee

Gepubliceerd op 24/12/2023 00:00 in Economie

Rotterdam - Wie een container vol spullen uit Shanghai naar Rotterdam wil vervoeren, is de komende tijd flink duurder uit. De aanhoudende problemen op de Rode Zee hebben ervoor gezorgd dat grote containerrederijen hun vaarroutes hebben gewijzigd. De Jemenitische Houthi-rebellen hebben de afgelopen weken meerdere malen schepen aangevallen, waardoor de wereldhandel onder druk is komen te staan.

De Houthi's beweren dat ze alleen schepen aanvallen die te maken hebben met Israƫl, als reactie op de oorlog in Gaza. Echter, in de praktijk is het onvoorspelbaar welke schepen worden aangevallen en welke niet. Als gevolg hiervan hebben rederijen zoals Maersk en MSC ervoor gekozen om hun schepen om te laten varen via Kaap de Goede Hoop, het zuidelijkste punt van Afrika.

Deze verandering in de vaarroutes heeft geleid tot aanzienlijke stijgingen in de kosten van containertransport. Uit marktcijfers van ING blijkt dat de prijs voor het vervoer van een standaard 40-voetcontainer tussen Shanghai en Rotterdam eind november nog gemiddeld 1063 euro bedroeg. Inmiddels is deze prijs gestegen naar 1513 euro, wat een toename is van ruim 40 procent. Ook de wereldwijde containerprijs is in dezelfde periode met 20 procent gestegen.

Deze stijgingen zijn het gevolg van toeslagen die grote rederijen hebben ingevoerd om de extra kosten van het omvaren te dekken. "Het omvaren via Kaap de Goede Hoop voegt ongeveer 6000 kilometer toe aan de route, wat al snel tien extra dagen kost", aldus sectoreconoom Rico Luman van ING. Maersk, de grote Deense rederij, rekent een toeslag van ruim 600 euro voor een containervaart van China naar Noord-Europa. Ook het Franse CMA CGM rekent honderden euro's extra.

Hoewel de prijzen nog niet in de buurt komen van de hoogste prijzen tijdens de coronacrisis, wordt dit wel beschouwd als een duidelijk keerpunt. Sectoreconoom Rico Luman van ING merkt op dat het niet waarschijnlijk lijkt dat dit veiligheidsrisico snel zal worden opgelost.

Om de handelsroute te beveiligen, heeft de Amerikaanse minister van Defensie, Austin, maandag aangekondigd dat er internationale actie zal worden ondernomen. Daarnaast zijn er al meerdere marineschepen van de NAVO aanwezig in de regio. In reactie hierop hebben de Houthi's verklaard dat ze zullen terugslaan als ze worden aangevallen door de Amerikanen.

De aanhoudende problemen op de Rode Zee en de gewijzigde vaarroutes hebben geleid tot aanzienlijke kostenstijgingen in het containertransport. Het blijft onzeker hoe lang deze situatie zal voortduren en welke maatregelen er genomen zullen worden om de veiligheid van de handelsroute te waarborgen.

Lees meer nieuws in economie