Consumentenbond start claim tegen Samsung wegens marktverstoring

Gepubliceerd op 22/12/2023 00:00 in Economie

De Consumentenbond heeft een claim ingediend tegen televisiefabrikant Samsung. Volgens de bond hebben consumenten tussen 2013 en eind 2018 te veel betaald voor hun televisies als gevolg van marktverstoring door het Zuid-Koreaanse bedrijf.

Gedurende deze periode oefende Samsung druk uit op webwinkeliers om de prijzen van televisies niet onder de adviesprijs te laten zakken. In 2021 kreeg het bedrijf hiervoor een boete van 39 miljoen euro van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.

De Consumentenbond is van mening dat consumenten recht hebben op teruggave van een deel van hun aankoopbedrag. Woordvoerder Gerard Spierenburg geeft aan dat het gemiddeld om ongeveer 100 euro per persoon gaat. De bond schat de totale schade op 500 miljoen euro en roept consumenten op zich bij de claim aan te sluiten.

Samsung ontkent dat het de verkoopprijzen heeft opgedreven. Het bedrijf stelt dat retailers altijd volledig vrij waren om hun eigen prijzen te bepalen en dat Samsung geen middelen heeft gebruikt om deze vrijheid te beperken. Het bedrijf is van mening dat er geen basis is voor juridische actie in een civiele procedure.

Naast consumenten die een Samsung-televisie hebben aangeschaft, kunnen ook consumenten die een ander merk tv hebben gekocht zich bij de claim van de Consumentenbond aansluiten. Volgens Spierenburg heeft Samsung ervoor gezorgd dat andere merken hun prijzen ook hoger hebben gehouden, waardoor iedereen te veel heeft betaald voor een televisie.

De concurrent van Samsung, LG, kreeg eerder dit jaar een boete voor vergelijkbare praktijken. Tegen deze boete loopt nog een bezwaarprocedure.

De Consumentenbond hoopt met deze claim een compensatie te kunnen verkrijgen voor consumenten die te veel hebben betaald voor hun televisies als gevolg van de vermeende marktverstoring door Samsung. Zowel consumenten die een Samsung-televisie hebben gekocht als consumenten met een ander merk worden aangemoedigd zich bij de claim aan te sluiten.

Het is nu afwachten hoe de rechtszaak zal verlopen en of de consumenten uiteindelijk een deel van hun aankoopbedrag terug zullen krijgen.

Lees meer nieuws in economie