Verpakkingsbranche riskeert boete als inzameling van flessen en blikjes niet voldoet aan beloftes
Gepubliceerd op 21/12/2023 23:00 in Economie
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft aangekondigd dat de verpakkingsbranche een boete kan verwachten als zij niet voldoet aan de belofte om voldoende lege flesjes en blikjes in te zamelen binnen twee jaar. Volgens de ILT is er een verbeterplan ingediend waarin de branche belooft om 5400 nieuwe inzamelpunten toe te voegen aan de huidige 4100 punten. Echter, om er zeker van te zijn dat alle beloftes worden nagekomen, legt de ILT een voornemen tot last onder dwangsom op.
Dit betekent concreet dat als op 1 januari 2026 niet 90 procent van alle plastic statiegeldflessen wordt ingezameld, er een boete zal volgen. Hoewel de ILT de "constructieve wil" van de Stichting Afvalfonds Verpakkingen om de wettelijk vereiste inzamelnorm van 90 procent te halen waardeert, noemt zij het onacceptabel dat de brancheorganisatie verwacht dit doel pas eind 2026 te behalen.
"Dit is ook bedoeld als stimulans om de maatregelen uit het plan van aanpak daadwerkelijk te realiseren", aldus de inspectie. De hoogte van de boete is niet bekendgemaakt door de ILT. Wel is aangegeven dat de verpakkingsbranche de komende drie jaar consumenten extra zal voorlichten over het inleveren van statiegeldflesjes en -blikjes via een brede publiekscampagne.
De inspectie reageert met de dwangsom op een tweede plan van het Afvalfonds om de inzameling van plastic flessen te verhogen, nadat het eerste plan in oktober als onvoldoende werd bestempeld. Het Afvalfonds, dat namens bedrijven verantwoordelijk is voor de inzameling, wordt bekritiseerd door de ILT en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat omdat zij vorig jaar slechts 68 procent van de flessen heeft ingezameld, terwijl 90 procent wettelijk vereist is.
In een reactie geeft het Afvalfonds aan het voornemen van een last onder dwangsom te gaan bestuderen. Ze benadrukken dat realisme op zijn plaats is en dat het optimaliseren en bouwen van een toekomstbestendig en klantvriendelijk statiegeldsysteem tijd kost. Het fonds verwijst naar landen als Noorwegen en Denemarken, die ruim acht jaar nodig hadden om een inzameling van 90 procent te bereiken.
Verantwoordelijk staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat erkent dat volledige verbetering niet van vandaag op morgen zal plaatsvinden, maar is teleurgesteld dat het wettelijke inzamelingsdoel pas over enkele jaren zal worden behaald. Ze sluit zich aan bij de conclusie van de ILT dat er meer vaart nodig is.
Het nieuwe plan van het Afvalfonds stelt dat het wettelijke doel om 90 procent van de verkochte plastic flessen in te zamelen pas eind 2026 zal worden bereikt. Om dit te realiseren, wil het Afvalfonds het aantal inzamelpunten uitbreiden. Hierbij zullen minimaal 700 extra statiegeldmachines worden geplaatst bij supermarkten en 1900 bij scholen, luchthavens, treinstations en attractieparken. Daarnaast wil het fonds 2800 nieuwe plekken creƫren waar consumenten geen statiegeld kunnen terugkrijgen bij een machine, maar wel aan de balie, zoals op kantoren, kiosken, sportclubs, kleine supermarkten en tankstations.
Momenteel ontvangen consumenten op veel van deze plekken geen statiegeld voor lege flesjes en blikjes, maar wordt het geld gedoneerd aan een goed doel. Het Afvalfonds geeft aan ook in gesprek te gaan met produ