Nieuwe wet vereenvoudigt verstrekking ov-abonnementen aan werknemers
Gepubliceerd op 20/12/2023 11:00 in Economie
Vanaf 1 januari wordt het fiscaal en administratief makkelijker voor werkgevers om ov-abonnementen aan werknemers te verstrekken. Gisteren heeft ook de Eerste Kamer haar goedkeuring gegeven aan het wetsvoorstel nadat de Tweede Kamer unaniem had ingestemd. Alle partijen lijken enthousiast over deze wijziging.
Er zijn drie manieren waarop werkgevers openbaar vervoer kunnen aanbieden aan werknemers: ter beschikking stellen, vergoeden of verstrekken. Hoewel de uitwerking voor de drie manieren verschillend blijft, zijn de fiscale voordelen nu gelijkgetrokken. Voorheen moesten werkgevers aantonen dat de ov-kaart meer zakelijk dan privé werd gebruikt om te voorkomen dat er loonbelasting betaald moest worden. Dit leidde tot administratieve rompslomp en ontmoedigde werkgevers om ov-abonnementen aan te bieden. Een uitzondering op deze regel was het ov-jaarabonnement, waarvoor minimaal 10 procent zakelijk gebruik aangetoond moest worden.
Werkgeversorganisatie AWVN is blij met de wijziging, aangezien dit een wens was van werkgevers. Het oude systeem zorgde voor veel administratieve lasten en het zou voor de overheid makkelijker moeten zijn om werkgevers de mogelijkheid te bieden om openbaar vervoer aan te bieden aan werknemers, bijvoorbeeld vanwege groene doelstellingen. Ook Freek Bos van reizigersorganisatie Rover is enthousiast, omdat deze maatregel het ov aantrekkelijker maakt zonder extra kosten. De Belastingdienst zal hierdoor niet benadeeld worden. Daarnaast benadrukt Bos dat werkgevers vanaf volgend jaar verplicht zijn om de CO2-uitstoot van hun woon-werkverkeer te rapporteren. De NS is ook positief gestemd en ziet dit als een stimulans voor meer ov-gebruik.
Op drie manieren kan een werkgever een ov-kaart aanbieden. Nico van Paridon, strateeg bij Vervoerregio Amsterdam, kwam met het oorspronkelijke idee om dit proces te vereenvoudigen. Hij merkte op dat de regeling voor autolease voor werkgevers in Nederland veel eenvoudiger is dan die voor het openbaar vervoer. Na het schrijven van een opiniestuk in De Telegraaf dienden voormalig D66-Kamerleden Lisa van Ginneken en Romke de Jong een motie in die werd aangenomen.
Hoewel werkgeversorganisatie AWVN positief reageert, verwacht zij geen grote veranderingen op korte termijn. Deze nieuwe wet zal moeten worden opgenomen in mobiliteitsregelingen en besproken worden met vakbonden en ondernemingsraden. Niettemin zal de wet op de lange termijn zeker effect hebben. Grote werkgevers volgen de ontwikkelingen nauwlettend, maar er wordt niet verwacht dat er een revolutie zal plaatsvinden. Het is echter belangrijk op te merken dat grote werkgevers doorgaans vooroplopen en al langer bezig zijn met groene arbeidsvoorwaarden. Vanwege hun omvang en omzet kunnen zij gemakkelijker ov-abonnementen aanbieden dan kleinere werkgevers.